لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

منبع: نور استعفایش را پذیرفت و فرهاد عظیمی را به‌حیث جانشین‌اش پیشنهاد کرده‌است


یک منبع معتبر در حکومت افغانستان که نخواست از وی نام برده شود، عصر روز پنجشنبه «۳۰ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، عطا محمد نور استعفای خود را قبول کرده و فرهاد عظیمی عضو ولسی جرگه را به‌عنوان جانشین خود به ارگ پیشنهاد کرده‌است.

منبع می‌گوید، این موضوع از طریق صلاح‌الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه افغانستان و رئیس جمعیت اسلامی، مطرح شده‌‌است.

به‌گفته منبع، ارگ تا هنوز بالای پیشنهاد آقای نور بحث نکرده‌است.

پس از آن که ارگ ریاست جمهوری از منظوری استعفای عطا محمد نور خبر داد، جمعیت اسلامی و آقای نور این اعلان را یک‌جانبه و غیر قابل قبول خواندند.

جمعیت اسلامی در تازه‌ترین واکنش گفته است که به انجنیر محمد داوود اجازه داده نخواهد شد تا به‌عنوان والی جدید بلخ کارش را آغاز کند.

آقای داوود پس از منظوری استعفای عطا محمد نور از سوی رئیس جمهور به‌عنوان والی جدید بلخ تعیین شده‌است.

انجنیر داوود
انجنیر داوود

در همین حال واقف حکیمی سخنگوی جمعیت اسلامی افغانستان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، تعیین فرهاد عظیمی به‌عنوان جانشین عطا محمد نور در بلخ یکی از شرط‌های بوده که سال گذشته با ارگ مطرح شده‌است.

آقای حکیمی هرچند می‌گوید، جمعیت اسلامی برای پذیرفتن کناره‌گیری عطا محمد نور شرط‌های دیگری هم دارد، اما می‌گوید اگر فرهاد عظیمی به‌عنوان والی بلخ مورد تأیید قرار گیرد، می‌تواند برای حل اختلاف‌های به میان آمده از راه مذاکره، یک گام مثبت باشد.

او می‌افزاید:

"اگر این شرط جانشینی استاد عطا محمد نور مورد پذیرش قرار بگیرد، فکر می‌کنم که یک گام برای حل مسئله از طریق مفاهمه و مذاکره باشد."

​تا هنوز ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این باره ابراز نظر نکرده‌است.

اما ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی امروز پنجشنبه به رادیو آزادی گفته‌است، جانشین عطا محمد نور، سپردن چندین ولایت، وزارت و سفارت‌خانه به جمعیت اسلامی بخشی از شرط‌های این حزب برای قبول کردن کناره‌گیری عطا محمد نور خواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG