لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

مایک پنس: بار اول است که در جنگ افغانستان پیروزی‌های واقعی دیده می‌شوند


مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا
مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا

معاون رئیس جمهور امریکا می‌گوید، بر اساس استراتژی جدید واشنگتن، دادن صلاحیت‌های بیشتر به قوماندانان امریکایی در جنگ و مبارزه علیه جنگجویان طالبان و فیصله در مورد افزایش سربازان در افغانستان، نتیجه مثبت داده‌است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند، مایک پنس پس از دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی و جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو‌های مسلح امریکا گفته که در جنگ ۱۶ ساله افغانستان بار اول است که پیشرفت و پیروزی‌های واقعی دیده می‌شوند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین ملاقات با مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در کابل
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین ملاقات با مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در کابل

معاون رئیس جمهور امریکا گفت، رئیس جمهور اشرف غنی به او گفته که تغییر در خط مشی طالبان به میان آمده و این گروه از ترس شکست در نهایت به گفت‌وگو های صلح رو می‌آورد.

همزمان با این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان در مصاحبه اخیر خود با نشریه دیفینس نیوز گفته که استراتژی جدید امریکا در باره افغانستان و جنوب آسیا بر بنیاد ایجاد فراهم آوری چنین زمینه‌های استوار است که بر اساس آن طالبان از راه فشار و زور مجبور به گفت‌وگوهای صلح می‌شوند.

عبدالله عبدالله در ادامه مصاحبه خود گفت، موجودیت پناه گاه‌های امن برای جنگجویان مخالف حکومت در خارج از افغانستان چالش عمده در برابر استراتژی جدید امریکا به شمار می‌رود.

رئیس اجرائیه افغانستان افزود، گسترش و افزایش صلاحیت‌های قوماندانان امریکایی در جنگ افغانستان یک تحول مثبت دیگر است.

در این میان، شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، اکنون نسبت به هر زمان دیگر زمینه و امکانات برای صلح در افغانستان مساعد شده‌است.

عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اجرائیه شورای عالی صلح و سفیر افغانستان در سازمان ملل متحد در دوران حاکمیت گروه طالبان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اجرائیه شورای عالی صلح افغانستان
عبدالحکیم مجاهد عضو هیئت اجرائیه شورای عالی صلح افغانستان

"در حال حاضر نسبت به هر زمان زمینه خوب برای گفت‌وگوهای صلح فراهم گردیده‌است. در این‌جا دو موضوع وجود دارند، دولت، مخالفان مسلح و جامعه بین‌المللی، هر یک تلاش می‌کند که در میدان جنگ خود را برتر نشان دهند. اما این تلاش‌های ما به خاطر صورت می‌گیرند که در ساحه سیاسی پیشرفت به میان آید."

در جنگ ۱۶ ساله افغانستان بار اول است که پیشرفت و پیروزی‌های واقعی دیده می‌شوند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا شب جمعه در سخنرانی خود به عساکر امریکایی با لحن تند پاکستان را انتقاد کرد و هشدار داد که دیگر آن زمان پایان یافته که پاکستان به تروریستان پناهگاه‌های امن بدهد.

وزارت خارجه پاکستان در واکنش به هشدار معاون رئیس جمهور امریکا گفت، اظهارات مایک پنس با گفته‌های پیشین آن‌ها در تضاد است که به مقام‌های پاکستانی گفته‌اند.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده‌است که باید روی ایجاد میکانیزم برای صلح و آشتی در افغانستان تمرکز شود و متحدین نباید به یکدیگر شان چنین اخطار و هشدار بدهند.

XS
SM
MD
LG