لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

نشست موضع‌گیری احتمالی عبدالله عبدالله در مورد اظهارات نور به تعویق افتاد


قرار بود امروز عبدالله عبدالله در کنفرانسی حضور یابد و سخنرانی کند، سخنرانی که ظاهراً احساس می‎شد موضع‌گیری در برابر سخنان والی پیشین بلخ باشد، اما جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که این کنفرانس به تعویق افتاده‎است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان می‎گوید، در باره موضوعات داغ روز چیزهای برای گفتن خواهد داشت، اما در یک فرصت مناسب خواهد گفت.

آقای عبدالله امروز «۳ جدی ۱۳۹۶» در نشست که به منظور امضای قرارداد بند مچلغو سخن می‎زد، تأکید کرد که رسانه‎ها از وی انتظار شنیدن سخنانی را دارند.

وی تأکید کرد که کار روزانۀ وی رسیده‎گی به مسایل بازسازی است، این موارد برای او بیشتر اهمیت دارد و در باره مسایل که انتظار رسانه‎هاست به فرصت سخن خواهد گفت.

او افزود:

"رسانه‎ها این‌جا حضور دارند، من یقین دارم که آنان انتظار دارند که در باره حالات روز برای‌شان چیزهایی بگویم، اما کار روزانه من همین است که برای مردم خدمت صورت گیرد و در هر گوشه‌یی از کشور که کار می‎شود و بازسازی می‎شود، برای من جای خوشی است و در باره مسایل دیگر در زمان آن گپ خواهیم زد."

۲۰۱۳
۲۰۱۳

آقای عبدالله در حالی به این سخنان می‎پردازد که یک روز پیش از این عطا محمد نور والی بلخ در یک مراسم در واکنش به برکناری‌اش از سمت ولایت بلخ، از عبدالله عبدالله با جملات تند انتقاد کرد.

با این همه، شش روز از برکناری عطا محمد نور والی پیشین بلخ از این سمت می‎گذرد و حکومت افغانستان والی جدیدی را به این ولایت گماشته، اما آقای نور گفته‎است که وی والی بلخ بوده و اگر حکومت با حزب جمعیت به توافق نرسد، وی به کار اش به‌حیث والی ادامه خواهد داد.

در این میان، اعلامیه‌یی که از سوی "روند سبز افغانستان" پخش شده، در آن از زبان امرالله صالح رئیس این روند در واکنش به سخنان اخیر عطا محمد نور نگاشته شده‌است:

"کسانی‌که خود شان را ابر بازیگر فکر می‌کنند، برای بهره شخصی‌شان نفاق بر می‌انگیزند و دیگران را توهین می‌کنند. این کار شان قابل نکوهش است."

این اوج تنش‎ها نگرانی‎های را در میان مردم و اعضای مشرانو جرگه به بار آورده‎است.

آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه این جرگه گفت که این تنش‎ها به خیر مردم نیست.

آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه
آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه

او افزود:

"حکومت تصمیمی که می‎گیرد در باره والی‎ها، قوماندان‎ها و وزیران، باید به آن لبیک بگوییم و شاید به خیر کشور باشد و اگر این را دامن بزنیم، این به خیر کشور نیست. ما در بدترین شرایط قرار داریم، کشورهای همسایه از این استفاده سوء می‎کنند. خواست ما از بزرگان این است که باهم کنار بیایند."

از سوی دیگر، فوزیه سادات یکی دیگر از سناتوران در این باره چنین می‎گوید:

"حزب اسلامی، مردم، خلقی و پرچمی نیز با داکتر صاحب عبدالله هستند، همه برای وی کمپاین کرده و از همه رأی گرفته‎است. حال در یک ولایت یک نفر برکنار می‎شود و مسئله پنجاه پنجاه مطرح است، آیا داکتر صاحب عبدالله برای دیگر مردم و احزاب که برایش رأی دادند، حق نمی‎دهد."

با این همه، اعضای مشرانو جرگه از رهبران حکومت و والی پیشین بلخ می‎خواهند تا با درک اوضاع حساس کشور تمامی این تنش‎ها را از راه گفت‎‌وگوها حل کرده و اجازه ندهند که این وضعیت نگرانی‎های مردم را بیشتر سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG