لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

امضای قرارداد ساخت بند مچلغو و تعهد حکومت برای تأمین امنیت این پروژه!


رئیس اجرائیه حکومت افغانستان تأکید می‌ورزد که ایجاد بندهای آب و برق از تعهدات حکومت بوده و این تعهدات در حال عملی شدن اند.

عبدالله عبدالله که روز یک‌شنبه «۳ جدی ۱۳۹۶» در نشستی به مناسبت امضای قرارداد ساخت بند مچلغو در ریاست اجرائیه سخن می‌زد گفت که ایجاد این بند خواست و نیاز اساسی مردم پکتیا بوده و تکمیل این پروژه بر زنده‌گی و وضعیت اقتصادی آنان تأثیرگذار است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

آقای عبدالله تأکید کرد که نیروهای امنیتی امنیت این پروژه را تأمین خواهند کرد.

او می‌گوید:

"برای دشمنان نباید اجازه دهیم تا در برابر چنین پروژه‌های ملی که بر اساس خواست مردم ایجاد می‌گردد، مزاحمت ایجاد کنند. به این شرکت و وزارت انرژی و آب اطمینان می‌دهیم، وظیفه‌یی که از بهر تأمین امنیت این بند به نیروهای امنیتی سپرده شده‌است، آن را به‌گونه بهتر بسر خواهند رسانید."

بند مچلغو در ولسوالی احمد آباد ولایت پکتیا موقعیت دارد و ارتفاع آن به ۴۷ متر می‌رسد.

کار ساخت این بند چند سال پیش آغاز شده بود، اما به‌گفته وزیر انرژی و آب به علت اختلاف‌ها میان شرکت‌های قرارداد کننده، کار آن در سال ۱۳۹۳ متوقف گردید.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان در هنگام امضای قرارداد ساخت این بند با شرکت روسی به نام "پروجکت دیزاین اجنسی کمپنی" گفت، این پروژه ۲۲.۹ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد و با ساخت آن در سه سال آینده، ۲۳۰۰ هکتار زمین آبیاری شده و ۴۰۴ کیلو وات برق نیز تولید خواهد شد.

آقای عثمانی می‌گوید، حکومت از آغاز سال تا اکنون ۲۰۰ میلیون دالر را در بخش ساخت بند‌های آب و برق هزینه کرده و ساخت بند مچلغو جز همین پروژه‌های انکشافی است.

در کنار شماری از بندهای کوچک، کار ساخت و بازسازی بند های کجکی، کمال خان و سلما که از بندهای بزرگ اند و قبلاً آغاز شده بود در جریان کار حکومت فعلی به پایه اکمال رسید.

با این همه، شمیم کتوازی والی پکتیا اقدام حکومت برای ساخت بند مچلغو را می‌ستاید.

شمیم کتوازی والی پکتیا
شمیم کتوازی والی پکتیا

وی گفت:

"از شما تشکری می‌کنم. وعدۀ که سپرده بودید، آن را عملی کردید. پیشنهاد ما به شرکت این است که این بند به‌گونه اساسی ساخته شود. خواستِ را که سال‌ها مردم پکتیا داشتند، اکنون بر آورده شد."

در این میان بودکدان گریچن رئیس شرکت روسی که مسئولیت ساخت این بند را گرفته‌است، می‌گوید علاقه‌مند استند در ساخت چنین بند‌ها به‌گونه معیاری مردم افغانستان را همکاری کنند.

پیش از این شماری از اعضای شورای ملی و مردم همواره تأکید کرده‌اند که حکومت افغانستان باید به بخش‌های زیربنایی مانند ساخت بند‌ها بیشتر توجه کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG