لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

صلاح‌الدین ربانی: حکومت در مورد استعفای عطا محمد نور تجدید نظر کند


صلاح‌الدین ربانی رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان و اعضای شورای رهبری این حزب در دیدار با عطا محمد نور خواهان تجدید نظر حکومت در مورد منظوری استعفای والی پیشین بلخ شده‎اند.

ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی حزب جمعیت اسلامی می‎گوید که صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه کشور و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان به روز یک‌شنبه «۳ جدی ۱۳۹۶» در ملاقات با عطا محمد نور از حکومت خواست تا در مورد استعفای والی پیشین بلخ تجدید نظر نموده و خواست مطرح شده از سوی آقای نور را بپذیرد.

معاون سخنگوی حزب جمعیت گفت که در این دیدار آقای صلاح‌الدین ربانی و اعضای شورای رهبری جمعیت گفتند که حکومت باید شرایط پیشنهاد شده را بپذیرد و یا به توافقات انجام شده قبلی عمل نماید.

فطرت: از حکومت افغانستان می‎خواهیم که در مورد آخرین تصمیمش تجدید نظر بکند.
فطرت: از حکومت افغانستان می‎خواهیم که در مورد آخرین تصمیمش تجدید نظر بکند.

وی گفت:

"از حکومت افغانستان می‎خواهیم که در مورد آخرین تصمیمش تجدید نظر بکند. نخستین خواست تجدید نظر است و دیگر خواسته‎ها بعد از تجدید نظر مطرح می‎شوند."

ذبیح‌الله فطرت می‎گوید که حزب جمعیت اسلامی مطابق به آخرین اعلامیه‎اش بعد از تجدید نظر حکومت در مورد استعفای عطا محمد نور شرایط دیگری را نیز به حکومت جهت عملی شدن پیشنهاد خواهد کرد.

با این حال داکتر افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ و از نزدیکان سیاسی عطا محمد نور می‎گوید که صلاح‌الدین ربانی در دیدار با والی پیشین بلخ گفته‎است که منتظر واکنش حکومت در مورد خواسته‎های مطرح شده از سوی حزب جمعیت می‎باشد.

آقای ربانی گفته‎است که در صورت عدم پذیریش خواسته‌هایشان از سوی حکومت آنان دست به اقدامات جدی‌تر خواهند زد.

افضل حدید
افضل حدید

رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان استعفای عطا محمد نور والی بلخ را به مسابه خط سرخ میان هر دو طرف عنوان کرده‎است.

افضل حدید همچنان افزود:

"تأکید سر اعلامیۀ قبلی خود داشتند و موضع‌گیری حزب جمعیت اسلامی، آقای صلاح‌الدین ربانی و تمامی اعضای رهبری آن اینست که تبدیلی آقای نور برای‌شان به معنی خط سرخ است."

با این حال کارشناسان مطرح شدن خواسته‎های سیاسی حزب جمعیت اسلامی را به حکومت و عدم پذیریش تصمیم رئیس جمهور در رابطه به والی پیشین بلخ را امتیاز طلبی‎های زورگویانه از سوی حزب جمعیت و عطا محمد نور رئیس اجرائیه این حزب عنوان می‎کنند.

عتیق‌الله نوایی کارشناس مسایل سیاسی در بلخ می‎گوید که حکومت باید جهت عملی شدن تصمیم رئیس جمهور و دفع روزگویی‎ها از هر قدرت مشروع و ممکن استفاده نماید.

وی گفت:

"این حق رئیس جمهور نظر به قانونی اساسی است و برای فرمان و تصمیم‌اش باید حکومت از هر نوع توان و قدرت مشروع استفاده نماید."

ریاست جمهوری افغانستان استعفای عطا محمد نور والی پیشین بلخ را روز دوشنبه هفته گذشته منظور کرد و به جای وی انجنیر داوود یکی از اعضای دیگر حزب جمعیت را به‌عنوان والی جدید معرفی کرد.

باید گفت حکومت تا کنون در مورد به این خواسته‎های حزب جمعیت از خود واکنش نشان نداده‎است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG