لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

ولسی جرگه: در جنجال‌های حکومت و نور در صورت ضرورت مداخله خواهیم کرد


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که اگر جنجال‌های به میان آمده میان حکومت و عطا محمد نور به آنان شریک شود، در حل آن مداخله می‌کنند.

هیئت اداری ولسی جرگۀ افغانستان بر حل جنجال‌های به‌میان آمده میان حکومت و عطا محمد نور از طریق تفاهم و با در نظرداشت منافع ملی ابراز آماده‌گی می‌کند.

این موضوع تا هنوز با این جرگه شریک نشده‌است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه که ریاست جلسه عمومی روز چهارشنبه «۶ جدی ۱۳۹۶» را به عهده داشت، گفت که این موضوع تا هنوز با این جرگه شریک نشده‌است.

نذیر احمدزی
نذیر احمدزی

او افزود:

"ما والی بلخ را منحیث یک افغان می‌شناسیم، شورای ملی تا هنوز مداخله نکرده و اگر ضرورت پیدا شد به نماینده‌گی از تمام اقوام یک هیئت را تعیین می‌کنیم و موضوع را حل می‌کنیم. این مربوط به قوه اجرائیه است، صلاحیت دارند و ما صبر می‌کنیم، اما امید داریم که این موضوع از راه مسالمت‌آمیز حل شود."

برخی از اعضای ولسی جرگه از اقدام حکومت، اما برخی از موضع‌گیری عطا محمد نور حمایت می‌کنند.

ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۲۷ قوس سال جاری استعفای عطا محمد نور را منظور کرد و اعلان کرد که انجنیر داوود والی جدید بلخ است.

به دنبال آن، عطا محمد نور والی بلخ و شماری از اعضای جمعیت اسلامی افغانستان به این اقدام حکومت واکنش تند نشان داده و این مسئله را یک دسیسه علیه آقای نور خواندند.

عطا محمد نور والی پیشین بلخ در یک نشستی در مزار شریف با لهجۀ تند گفت که در مسئله استعفای وی ۲۰ تا ۳۰ درصد رئیس جمهور، اما ۷۰ تا ۸۰ درصد رئیس اجرائیه نقش داشته‌است.

آقای نور نیز گفته‌است که فیصلۀ برکناری‌اش را به جمعیت اسلامی گذاشته و تا آن زمان از سمت ولایت بلخ کنار نمی‌رود.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند که صلاحیت رئیس جمهور و والیان در قانون اساسی واضح شده و اگر به آن عمل شود جلو مشکلات گرفته خواهد شد.

خالد سادات یکی این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"راه حل این است که در چوکات قانون رئیس جمهور باید صلاحیت‌هایش را اعمال کند و والی بلخ هم باید به قانون احترام کنند. باید با والیان رفتار متفاوت صورت نگیرد. تمامی طرف‌ها باید در زمینۀ تطبیق قانون تعهد شان را ثابت کنند."

رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت، منظوری استعفای عطا محمد نور یک‌جانبه نبوده، بلکه این استعفا در هماهنگی با رهبری جمعیت اسلامی افغانستان منظور شده‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG