لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

شورای امنیت روسیه: اقتصاد خوب می‎تواند افغانستان را از بحران کنونی نجات دهد


مقام‎های امنیتی روسیه می‎گویند، اقتصاد خوب می‎تواند افغانستان را از بحران کنونی نجات دهد.

روسیه بدین باور است که بهبود اقتصاد و عملی شدن پروژه‎های مشترک در افغانستان می‎تواند، این کشور را از مشکلات امنیتی که با آن روبه‌رو است بیرون بکشد.

نیکولای پاتروشیف رئیس شورای امنیت روسیه در گفت‌وگو با یک روزنامۀ روسی که به روز سه شنبه نشر شد گفته‎است، راهکارهای اقتصادی می‎توانند در جلوگیری از گسترش تروریزم مؤثر ثابت شوند.

پاتروشیف
پاتروشیف

پاتروشیف گفت:

"کشورش اطمینان دارد که با تطبیق پروژه‎های مشترک در برابر تروریزم و افکار تروریستی مبارزه کند و اقتصاد را منحیث یک گام اساسی در این راستا استفاده کند."

رئیس شورای امنیت روسیه از گفت‌وگوها میان ادارات امنیتی دو کشور در این مورد و بحث‎های خودش با رئیس جمهور غنی در زمینه نیز یادآور شده‎است.

این مقام روسی گفته‎است، کشورش در حال حاضر در بخش‎های انرژی، زراعت، تکنالوژی نظامی و دیگر سکتورها با افغانستان روابط اقتصادی دارد و به‌گفته پاتروشیف حدود ۲۰ تن آماده سرمایه‌گذاری در افغانستان اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده‎اند که اطاق تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید، روابط اقتصادی میان افغانستان و روسیه نسبت به گذشته‎ها پر رنگ نیست.

خان جان الکوزی
خان جان الکوزی

خان جان الکوزی معاون اطاق تجارت و صنایع افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"کشورهای غربی علاقه ندارند که با روسیه قراردادها صورت گیرد. از همین رو در این‌جا فرصت سرمایه‌گذاری برای روسیه کم است. هیئت‎های روسی چندین بار به افغانستان آمده‎اند و خواهان سرمایه‌گذاری در بخش معادن و استخراج گاز و تیل شده‎اند، اما امکان‌پذیر نشد. این شرکت‎ها مأیوس هم شدند، اما با آن هم ما تا یک سطح روابط اقتصادی با روسیه داریم. در صورت خواست حکومت افغانستان امکان فرصت‎های بیشتر برای سرمایه‌گذاری روسیه است و روسیه علاقه‌مند بهبود روابط اقتصادی با افغانستان است."

روسیه پیش از این هم گفته بود که بحران افغانستان تنها از راه نظامی حل نمی‎شود.

این را ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در اوایل ماه جاری گفت.

مسکو همواره در مورد گسترش تروریزم از طریق افغانستان به آسیای مرکزی ابراز نگرانی کرده‎است.

رئیس شورای امنیت روسیه در گفت‌وگو روز سه شنبه‌اش یکبار دیگر این نگرانی‎ها را تکرار کرد و گفت، با وجود حضور دراز مدت نیروهای امریکایی در افغانستان وضع امنیتی در افغانستان به خرابی گراییده‎است.

پاتروشیف بهبود وضع اقتصادی افغانستان، کاهش میزان بی‌کاری مردم و بلند بردن سطح دانش را عناصر اساسی در تأمین صلح و ثبات در آن کشور خواند.

XS
SM
MD
LG