لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

سیاف در اشاره به اختلافات ارگ و جمعیت: حالا زمان این کشمکش‎ها نیست


عبدالرب رسول سیاف از رهبران پیشین جهادی افغانستان در اشاره به اختلاف‎های به میان آمده میان ارگ و جمعیت اسلامی می‎گوید، حالا زمان این کشمکش‎ها نیست.

آقای سیاف که روز جمعه «۸جدی۱۳۹۶» در یک سیمینار علمی سخنرانی می‎کرد به خبرنگاران گفت، در حال حاضر باید همه دست به دست هم دهند و افغانستان را از وضعیت کنونی بیرون کنند.

سیاف همچنان گفت، سلامت و آرامش افغانستان ایجاب تفاهم را می‎کند.

سیمینار علمی در کابل
سیمینار علمی در کابل

او افزود:

"سلامت، عزت، حیثیت و آبروی ملک ایجاب این را می‎کند که از گپ‎های خورد و ریزه بگذریم، با هم دیگر تفاهم کنیم، دست برادری و دوستی بدهیم و کشور را از این وضعیت رقت بار بیرون ببریم، فعلاً وقت این کشمکش‎ها نیست، فعلاً فرصت این جنجال‎ها نیست، فعلاً وقت این است که همه دست به دست هم دهیم و کشور را از این حالت بکشیم و این گلیم غم را به لطف پروردگا از این ملک جمع کنیم."

سیاف این اظهارات را در حالی مطرح می‎کند که پس از اعلام منظوری استعفای عطا محمد نور از سوی ارگ، حزب جمعیت اسلامی گفته‎است که منظوری این استعفا یک جانبه بوده و مورد قبول آنان نیست.

این حزب گفته‎است، زمانی کناره گیری عطا محمد نور از ولایت بلخ پذیرفته خواهد شد که ارگ شرایط آنان را بپذیرد.

پیش از این معرفی فرهاد عظیمی به عنوان جانشین عطا محمد نور، سپردن چندین ولایت، وزارت و سفارت خانه به جمعیت اسلامی از شرایط جمیعت اسلامی برای کناره گیری عطا محمد نور از ولایت بلخ مطرح شده‎اند.

به دنبال منظوری استعفای آقای عطا محمد نور، آقای نور رئیس اجرائیه را انتقاد کرده و گفته‎است، عبدالله عبدالله هشتاد درصد در منظوری استعفایش نقش داشته‎است.

اما عبدالله عبدالله این انتقادها را رد کرده گفته‎است، با منظوری این استعفا او و رهبری جمعیت اسلامی پیش از این توافق کرده بودند.

به تازه‎گی جمعیت اسلامی افغانستان می‎گوید، برای حل اختلاف‎های به میان آمده قرار است گفت و گو ها میان رهبری این حزب و حکومت آغاز شوند.

ذبیح فطرت
ذبیح فطرت

ذبیح فطرت معاون سخنگوی جمعیت روز جمعه به رادیو آزادی همچنان گفت:

"باور مندی ما به تفاهم و گفت و گو است، ما تا حال بدون گفت و گو کدام راه دیگری را مطرح نکرده‎ایم، اعتراض ما هم یک اعتراض نرم و مدنی بوده‎است."

آقای فطرت هرچند در باره زمان مشخص آغاز این گفت و گوها چیزی نمی‎گوید اما انتظار دارد که این گفت و گوها در هفته جاری آغاز شوند.

ارگ ریاست جمهوری تا حال در باره این گفت و گوهای احتمالی چیزی نگفته‎است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG