لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

مقامات: در ۹ ماه گذشته حدود ۱۹۰۰ حمله هوایی بالای مخالفان مسلح انجام شده‌اند


دو هلیکوپتر بلک هاوک رسماً به حکومت افغانستان تسلیم شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:04 0:00

دو هلیکوپتر بلک هاوک رسماً به حکومت افغانستان تسلیم شد

قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان می‌گوید، در ۹ ماه گذشته حدود ۱۹۰۰ حمله هوایی بالای مخالفان مسلح دولت انجام شده‌اند.

قوماندان عمومی قوای هوایی افغانستان می‌گوید، از آغاز سال روان هجری شمسی نیرو‌ های هوایی افغان حدود ۲۷ هزار پرواز مستقل را انجام داده‌اند.

محمد شعیب پیلوت که روز یکشنبه «۱۰ جدی ۱۳۹۶» در باره فعالیت ۹ ماهه قوای هوایی به خبرنگاران معلومات می‌داد گفت، در میان این پرواز‌ها نزدیک به دو هزار آن به هدف وارد کردن ضربات به مخالفان مسلح دولت بوده که در آن تلفات سنگین را گروه‌های مسلح مخالف دولت متقبل شده‌اند.

او افزود:

"به هدف حمایت قطعات و جزوتام‌ها ۱۹۰۰ پرواز یا ضربات هوایی را بالای مواضع دشمنان مردم افغانستان وارد کرده‌ایم که در این ضربات مخالفان مسلح دولت کشته و وسایط و سنگر‌های محکم‌شان از بین رفته اند."

این که در این حملات هوایی به چه تعداد مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند، نامبرده جزئیات نداد.

آقای پیلوت می گوید، قوای هوایی افغانستان در حال توسعه‌اند که بر اساس پلان چهار ساله در سال ۲۰۱۸ میلادی در هر ماه برای نیرو‌ های هوایی طیارات و هلیکوپتر‌ها داده می‌شوند.

هر چند وزارت دفاع افغانستان در باره تعداد طیارات قوای هوایی این کشور معلومات نمی دهد اما می گوید، امریکا برای نیرو‌ های افغان طیارات سوپر توکانو، جنگی، نظامی، ترانسپورتی و طیاره‌های بلاک هاگ کمک کرده‌است.

برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، در این اواخر توجه امریکا به قوای هوایی افغانستان بیشتر شده که این یک مژده خوب به اردوی این کشور است.

باری عارض یکی از این کارشناسان در این باره به رادیو آزادی گفت:

باری عارض
باری عارض

"به راستی که امریکا در این اواخر به قوای هوایی افغانستان توجه خاص کرده است، با گذشت هر روز قوای هوایی‌ما را با طیارات و هلیکوپتر‌های پیشرفته تجهیز کرده است، این برای قوای افغان و آینده یک مژده خوب است."

به گفته مسئولان در وزارت دفاع، تا سال ۲۰۲۰ میلادی قوای هوایی افغانستان تا حدود ۱۶۰ هلیکوپتر نوع بلاک هاک خواهند داشت و پیلوت‌های افغان برای پرواز دادن این طیارات در امریکا آموزش می‌بینند.

از این پیشرفت‌ها در حالی خبر داده می شوند که از تلفات غیر نظامیان در جریان برخی عملیات‌های هوایی انتقاد‌های صورت می گیرد.

اما قوماندان عمومی قوای هوایی می گوید، در میدان‌های جنگ در قسمت جلوگیری از تلفات غیر نظامیان و مصونیت آنان، توجه صورت می گیرد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG