لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

وزارت دفاع: عملیات ۹ ماه گذشته بیشتر ساحات را از محالفان مسلح پاکسازی کرده‌‌است


وزارت دفاع افغانستان خبر می‌دهد که در ۹ ماه گذشته تعداد زیادی از ولسوالی‌ها و بخش‌های کشور را از وجود مخالفان مسلح دولت پاکسازی کرده‌اند.

وزارت دفاع می‌گوید، این بخش‌های کشور در نتیجۀ عملیات‌های خاص و پلان شده نیرو های افغان پاکسازی شده‌اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت که روز چهار شنبه «۲۹ قوس ۱۳۹۶» از فعالیت‌های ۹ ماهه وزارت دفاع به رسانه‌ها گزارش می‌داد گفت، در این مدت هزاران مخالف مسلح دولت کشته شده و نزدیک به دو هزار تن‌شان توسط نظامیان افغان اسیر شده‌اند.

در این مدت هزاران مخالف مسلح دولت کشته شده و نزدیک به دو هزار تن‌شان توسط نظامیان افغان اسیر شده‌اند.

او همچنان خبر می‌دهد که صدها میل سلاح به دست آمده و تعداد زیادی ماین‌ها خنثی شده‌اند.

وی می‌گوید که در حال حاضر نه طالبان و نه داعشیان در این‌ کشور بستر آرام دارند.

دولت وزیري
دولت وزیري

به‌گفته او:

"از اول حمل تا امروز یعنی در ۹ ماه گذشته قوای مسلح افغانستان برای امنیت و ثبات کشور عملیات‌ها و تلاش‌های زیادی کرده اند. ما در چندین ولایت که در بعضی ولسوالی‌هایش طالبان و داعشیان بودند آن را از وجود دشمن پاکسازی کردیم و نتایج خوبی را به دست آورده‌ایم."

این در حالی است که حکومت افغانستان از آغاز سال روان هجری شمسی به این سو عملیات را به نام «خالد ۲» در برابر مخالفان مسلح دولت راه اندازی کرده‌اند.

آقای وزیری می‌گوید، در کنار اجرای عملیات‌ها در ۹ ماه گذشته، در بخش‌های بلند بردن ظرفیت، تقویت قوای هوایی، مبارزه با فساد، تأمین حق و عدالت، تعلیم و تربیه و جلب و جذب اردوی ملی توجه خاص صورت گرفته‌است.

وی می‌‌گوید، در این مدت در قراردادهای مربوط وزارت دفاع بیش از دو میلیارد افغانی صرفه‌جویی شده و نیز در معاش منسوبان نظامی پنج فیصد افزایش به میان آمده است.

وزارت دفاع افغانستان در حالی ۹ ماه گذشته را پر دست‌آورد می‌داند که حکومت افغانستان همیشه گفته‌اند، نیرو های دفاعی و امنیتی با ۲۱ گروه تروریستی می‌جنگند.

این وزارت هرچند در باره تلفات وارد شده به نیرو های افغان چیزی نمی‌گوید، اما مخالفان مسلح دولت همواره ادعا کرده‌اند که به نظامیان افغان تلفات وارد کرده‌اند.

مخالفان مسلح دولت در سال جاری در کابل، هلمند، کندهار، بلخ، پکتیا، غزنی و برخی دیگر از ولایت‌ها بر قرارگاه‌های نیرو های افغان حملات خونین را انجام داده اند.

  • اما سؤال این‌جاست که در ۹ ماه گذشته به راستی برای بهبود وضعیت کارهای صورت گرفته است یا نه؟

خالد پشتون عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه می‌گوید، از فصل گرما به این‌سو پیشرفت‌های صورت گرفته‌است، اما به‌گفته وی، فساد اداری در صفوف نظامیان افغان هنوز هم یک مشکل جدی است.

خالد پشتون
خالد پشتون

او افزود:

"اگر ما به‌گونه مجموعی ادعا های این وزارت را ارزیابی کنیم، در این هیچ شک نیست که در صفوف نیرو های دفاعی برخی اقدامات مثبت صورت گرفته‌است و یک تعداد نیرو ها برای آموزش به کشور های خارجی فرستاده شده‌اند، اگر حکومت پلان‌های خود را ادامه دهد به اطمینان می‌توانم بگویم که سال آینده یک سال خطرناک برای مخالفان مسلح دولت خواهد بود."

وی می‌گوید، هرچند در سال روان هجری شمسی به نیرو های افغان و مخالفان مسلح دولت تلفات قابل توجهی وارد شده‌است، اما به باور وی در باره آمار این تلفات دو طرف مبالغه می‌کنند.

به‌گفته آقای پشتون، نهادهای امنیتی افغانستان باید برای سال نو پلان‌های مهم را تهیه کنند و برخی ساحات که هنوز هم در اختیار مخالفان مسلح دولت قرار دارند را دوباره تصرف کنند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG