لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

معاون رئیس جمهور امریکا: خواهان آیندۀ پیشرفته، آزاد و دموکراتیک مردم ایران هستیم


معاون رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، از جوانان ایرانی که در اعتراضات علیه حکومت‌شان در تهران شرکت دارند، خواست تا ایالات متحده را به‌عنوان "متحد طبیعی" خود در تلاش برای آزادی و دموکراسی بپندارند.

معاون رئیس جمهور امریکا دیروز چهارشنبه «۱۴ جدی ۱۳۹۶» در مصاحبه با صدای امریکا در قصر سفید گفت، مردم امریکا در کنار مردمان آزادی‌دوست در ایران و سراسری جهان ایستاده اند.

مایک پنس گفت، فکر می‌کند که این یک لحظه امیدوار کننده‌است.

معاون رئیس جمهور امریکا در این مصاحبۀ خود گفت، هدف آن‌ها این است که مردم ایران، نسل جوان و قشر تحصیل کرده آن درک کنند که ایالات متحد امریکا و مردم این کشور"متحد طبیعی" آن‌ها است.

مایک پنس افزود که آن‌ها می‌خواهند آینده پیشرفته، آزاد و دموکراتیک مردم ایران را بیبینند.

مایک پنس
مایک پنس

وی افزود:

"ما می‌خواهیم آن‌ها را آزاد از یک رژیم بیبینیم که جهان را تهدید می‌کند."

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در اشاره به اعتراضاتی سال ۲۰۰۹ که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری ایران اوج گرفت گفت، او سال ۲۰۰۹ میلادی را به‌خاطر دارد که به دنبال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران جوانان به سرک‌ها برآمدند و مظاهراتی چشم‌گیری را به راه انداختند.

گفته می‌شود، در این انتخابات محمود احمدی نژاد در نتیجه تقلب برای دور دوم انتخاب شد.

مایک پنس افزود، آن‌ها در این مظاهرات از قصر سفید و از رهبری امریکا انتظاری اقدامی را داشتند، ولی قصر سفید هیچ‌کاری را به آن‌ها انجام نداد و اداره رئیس جمهور اوباما در آن زمان خاموشی اختیار کرد.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا گفت، اظهاراتی رئیس جمهور ترمپ در ارتباط به آزادی در ایران، با نقش امریکا به‌عنوان رهبری کنندۀ آزادی در جهان، خیلی مطابقت دارد.

اما او گفت، ایالات متحده همچنان آمادۀ حمایت از متعترضان ایرانی است.

وی افزود:

"می‌توانم به شما اطمینان دهم که ایالات متحده در کنار مردم ایران و آنانی که می‌خواهند آینده بهتر، با رفاه و آزادی داشته باشند، ایستاده است. اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ متعهد است که در تغییر در ایران به حمایت خود از ایرانی‌های معترض ادامه می‌دهد و به‌گفته وی این تعهد تنها شفاهی نخواهد بود."

همزمان با این سفیر ایران در سازمان ملل‌متحد دیروز مدعی شد که اظهارات رئیس جمهور امریکا و معاون او در ارتباط به حمایت از مظاهره کننده‌گان ایرانی، مداخله در امور داخلی کشورش می‌باشد.

  • این در حالیست که عدۀ از کارشاسان می‌پرسند که آیا امریکا می‌تواند به مردمان معترض در ایران کمک کند؟

اما مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا تأکید کرد که واشنگتن آماده است تا از جانب معترضان عملی را انجام دهد.

او از جزئیات اقدامی که اداره امریکا چه کرده می‌تواند، چیزی نگفت.

XS
SM
MD
LG