لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

منبع: تا حال هیچ مذاکره‌ای میان ارگ و جمعیت اسلامی صورت نگرفته‌است


یک منبع معتبر حکومتی می‌گوید، تا حال هیچ مذاکره‌ای میان ارگ و جمعیت اسلامی صورت نگرفته‌است.

به دنبال اظهارات عطا محمد نور والی پیشین بلخ که گفته‌است دور اول مذاکرات میان جمعیت اسلامی و حکومت صورت گرفته، یک منبع معتبر در حکومت افغانستان می‌گوید، تا حال هیچ مذاکره میان دو طرف صورت نگرفته‌است.

منبع که به دلیل حساس بودن موضوع نمی‌خواهد در گزارش از وی نام گرفته شود درصحبت با رادیو آزادی همچنان می‌گوید، حکومت برای معرفی انجنیر محمد داوود به عنوان والی بلخ قاطع است.

هر چند روز چهار شنبه هفته گذشته عطا محمد نور والی پیشین بلخ در یک گردهمایی در شهر مزار شریف گفت که دور اول مذاکرات میان جمعیت اسلامی و حکومت آغاز شده و او منتظر نتیجه این مذاکرات است اما ذبیح فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی روز یکشنبه «۱۷ جدی ۱۳۹۶» در باره ادعای منبع حکومتی که گفته‌است تا حال هیچ مذاکره صورت نگرفته، چیزی نه گفت.

در همین حال محمد اسماعیل عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی تائید کرد که در جریان مذاکرات، جمعیت اسلامی پیشنهادات خود را به حکومت ارائه کرده‌است.

وی در باره این پیشنهادات جزئیات بیشتر نداد اما گفت، انتظار نمی‌رود که این پیشنهادات از سوی رئیس جمهور پذیرفته شود و در این صورت، به گفته وی آقای نور در پست ولایت بلخ باقی خواهد ماند.

او افزود:

"پیشنهادات که از طرف جمعیت داده شده یک لیست بلند بالا یا همان خواست‌های است که در شروع حکومت وحدت ملی در باره پنجاه فیصد بود که به حکومت داده شده و طبعاً صد درصد رئیس جمهور این را قبول نمی‌کند، در مذاکرات فعلاً نه بن بست است و نه هم نتیجه، کار ادامه دارد."

موضوع مذاکره میان جمعیت اسلامی و حکومت زمانی از سوی این حزب و عطا محمد نور مطرح شد که نزدیک به سه هفته پیش ارگ ریاست جمهوری اعلان کرد که استعفای آقای نور منظور شده و رئیس جمهور انجنیر محمد داوود را به عنوان والی جدید بلخ تعیین کرده‌است.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

به گفته برخی منابع در جمعیت اسلامی، تا حال دو دور مذاکرات میان آنان و حکومت در مقر وزارت خارجه انجام شده و قرار است دور سوم این مذاکرات به زودی صورت گیرد.

در همین حال رحمت الله فطرت سخنگوی والی جدید بلخ می‌گوید، بر اساس اطمینان حکومت و برخی اعضای جمعیت اسلامی، اختلاف‌های به میان آمده بر سر منظوری استعفای عطا محمد نور به زودی حل خواهد شد.

بر اساس اطمینان حکومت و برخی اعضای جمعیت اسلامی، اختلاف‌های به میان آمده بر سر منظوری استعفای عطا محمد نور به زودی حل خواهد شد.

او افزود:

"امیدوار هستیم که انشالله در آینده نزدیک بر اساس مذاکرات که جناح ارگ با آقای نور دارد و بر اساس اطمینان که آن ها برای ما داده اند ما امیدوار هستیم که مشکلات به زودترین وقت برطرف می شوند و ما آماده‌گی‌ها برای رفتن به بلخ داریم، فقط منتظر هستیم که بن بست از طریق گفتمان یک راه حل پیدا کند."

سخنگوی والی جدید بلخ همچنان می‌گوید، انتظار آنان این است که در جریان هفته جاری نتیجه مذاکرات مثبت باشد و جنجال‌های به میان آمده بر طرف شوند.

جمعیت اسلامی نیز پیش از این گفته‌است که آنان به مذاکره و گفتمان باور داشته و انتظار این است که اختلاف‌های به میان آمده به گونه مسالمت آمیز حل شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG