لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

واکنش حکومت افغانستان در پیوند به کشته شدن ۲ هزار افغان در جنگ سوریه!


پرده برداری از کشته شدن ۲۰۰۰ افغان و زخمی شدن ۸۰۰۰ تن دیگر آنان در جنگ سوریه، با واکنش حکومت افغانستان روبه‌رو شده‌است.

سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری تأکید می‌ورزد که افغانستان مخالف جنگ نیابتی در داخل و بیرون از این کشور است.

وی در واکنش به کشته شدن این افغان‌ها در جنگ سوریه می‌گوید، دیگر نباید خون فرزندان این کشور برای اهداف بیگانه‌گان ریخته شود.

شاه حسین مرتضوی در پیام تصویری‌که روز یک‌شنبه «۱۷ جدی ۱۳۹۶» به رسانه‌ها فرستاده است در این باره می‌گوید:

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

"ما مخالفت خود را با هر نوع جنگ نیابتی در افغانستان بارها اعلام کرده‌ایم و همین گونه مخالفت خود را با حنگ نیابتی در کشورهای دیگر هم به صراحت اعلام کرده‌ایم و نباید خون فرزندان این وطن برای اهداف بیگانه‌گان در کشورهای دیگر ریخته شود."

یک روز پیش از این، زهیر مجاهد، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون به یکی از رسانه‌های ایران گفته‌است که تا اکنون بیش از ۲۰۰۰ افغان در جنگ سوریه کشته شده و ۸۰۰۰ تن دیگر‌ شان هم زخم برداشته‌اند.

وی هم‌چنان گفته‌ این افغان‌ها برای اشتراک در جنگ سوریه از راه ایران به آن‌کشور رفته بوده‌اند.

با این همه، هر چند پیش از این تصاویری‌ که حضور افغان‌ها در میدان‌های نبرد سوریه را نشان می‌داد در شبکه‌های اجتماعی پخش شده و بارها از آن نگرانی شده‌است، اما افغانستان گفته بود که سند رسمی در این باره در دست ندارد و ایران نیز به گونه رسمی فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه را رد کرده بود.

اما پیش از این، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در سفری به تهران از پیروزی جنگجویان لشکر فاطمیون و برخی کشور‌های که افغانستان نیز شامل آن است در برابر گروه داعش در سوریه و عراق ستایش و سپاسگزاری کرده بود.

موضوعی که واکنش‌های را از سوی حکومت افغانستان به همراه شد، چنان که داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه در آن روزها چنین سخنان را در تضاد با سیاست افغانستان خواند و گفت که افغانستان پشتیبان اشتراک افغان‌ها در جنگ در هیچ نقطه دنیا نیست.

حال شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند ایران باید از بهر این اعمالش در برابر افغانستان پاسخگو باشد.

محمد نواب منگل یکی از اعضای کمیسیون امنیتی ولسی جرگه در این باره می‌گوید:

"ایران به گونه روشن از مهاجران افغان استفاده سوء کرده و افغان‌ها را به جنگ سوریه فرستاده‌است تا در جنگ آن‌کشور اشتراک ورزند، ایران باید جزا ببیند، افرادی که در آن‌جا کشته و زخمی شده‌اند و یا هم ناپدید شده‌اند، حقوق آنان باید پرسیده شود که چرا به جنگ فرستاده شده‌اند و از نام مهاجر استفاده نادرست شده‌است؟"

آقای منگل می‌گوید، ایران با فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه، قوانین بین‌المللی را زیرپا کرده‌است و اکنون زمان آن است که حکومت افغانستان به‌جای خاموشی در برابر این‌کشور، دست به کار شده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت‌اش را از این‌کشور درج کند.

تهیه: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG