لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۰۸

مشرانو جرگه: اظهارات گیلانی به نفع پاکستان است و باید از مردم معذرت‌ بخواهد


به سلسلۀ انتقادها از اظهارات اخیر رهبر حزب محاذ ملی مبنی بر این‎که رهبران طالب در افغانستان حضور دارند، مشرانو جرگه از پیر سید حامد گیلانی خواست تا از مردم معذرت‌خواهی کند.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه «۱۹ جدی ۱۳۹۶» گفت که اظهارات اخیر سید حامد گیلانی در خصوص حضور رهبران طالب در افغانستان به نفع پاکستان بیان شده‎است.

مسلمیار پس از انتقادهای تند سناتوران از سخنان اخیر رهبر حزب محاذ ملی گفت که پیر سید حامد گیلانی اظهاراتش را به نفع پاکستان بیان کرده‎است.

فضل الهادی مسلمیار
فضل الهادی مسلمیار

او افزود:

"بحث و سخنان سید حامد گیلانی به خیر خودش و مملکت نیست، وی به نفع بیرونی‎ها به خصوص پاکستان سخن گفته‎است. خواست جدی ما از وی اینست که از ملت و جامعه بخشش بخواهد."

آقای مسلمیار گفت که مراکز طالبان و داعش در اسلام‌آباد، کراچی، پشاور و کویته وجود دارند حتی به همین نام شوراها دارند و فتوا می‎دهند و در آن‌سوی خط دیورند تمویل و تجهیز می‎شوند.

در این حال شماری از سناتوران نیز سخنان سید حامد گیلانی را به نفع پاکستان عنوان کرده تأکید کردند که وی غیر مستقیم از پالیسی پاکستان حمایت کرده‎است.

رهبر حزب محاذ ملی روز شنبه هفته جاری ادعا کرد که اکثریت رهبران طالب در افغانستان حضور دارند و حالا بیشتر از هر وقت دیگر زمینه برای گفت‌وگوهای صلح مساعد شده‎است.

این اظهارات گیلانی با واکنش تند حکومت و ولسی جرگه افغانستان روبه‌رو گردیده و برخی از اعضای ولسی جرگه این اظهارات را خلاف منافع ملی و چاپلوسی به سازمان استخباراتی پاکستان خواندند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان نیز در رابطه به اظهارات اخیر رهبر حزب محاذ ملی واکنش نشان داده و روز دوشنبه قبل از نشست شورای وزیران گفت که جهان اکنون به این واقعیت پی برده‎است که پایگاه‎های طالبان و رهبران اصلی این گروه در کجا موقعیت دارند.

در عین حال ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان این گونه اظهارات را دور از واقعیت خوانده و با نشر اعلامیه گفته‎است که رهبران طالب و برخی دیگر گروه‎های تروریستی در آن‌سوی خط دیورند بسر می‎برند.

اما پیر سید حامد گیلانی روز سه شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت که در مورد اظهارات وی سوء تفاهم شده‎است.

پیر سید حامد گیلانی
پیر سید حامد گیلانی

آقای گیلانی می‎گوید که یگانه هدف وی برقراری و تأمین صلح در افغانستان می‎باشد.

او افزود:

"تعبیرهای سوء صورت گرفته سه روز از موضوع گذشته توضیحات کافی داده شد، من گفتم که به‌خاطر خدا و به‌خاطر ۳۰ میلیون ملت اصلی مظلوم افغانستان این کار را کردیم و من به‌خاطر تأمین صلح در کشور کار می‎کنم."

پیش از این محمد حسن حقیار مسئول بخش فرهنگی حزب محاذ ملی نیز در صحبت با رادیو آزادی گفته بود که سید حامد گیلانی در اظهاراتش هیچ کشوری را برائت نداده‎است.

اما رئیس مشرانو جرگه می‎گوید که هرگاه پیر سید حامد گیلانی در مورد اظهاراتش از ملت افغانستان معذرت‌خواهی نکند، مسئولیت بعدی به دوش خودش خواهد بود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG