لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۵۰

اسماعیل خان: مذاکرات جمعیت و حکومت به بن بست رسیده‌اند


مسئولان حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‎گویند، هفت دور مذاکرات آنان با حکومت بر سر بر طرف کردن اختلاف‎ها روی منظوری استعفای عطا محمد نور والی پیشین بلخ نتیجه یی به دنبال نداشته‎است.

محمد اسماعیل خان یک عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان می‎گوید، مذاکرات میان این حزب و حکومت در باره کنار رفتن عطا محمد نور از ولایت بلخ به بن بست رسیده و دو طرف از گفت و گوها راضی نیستند.

وی روز یک شنبه «۲۴جدی۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، جمعیت اسلامی طرح هفت ماده یی خود برای حل این اختلاف‎ها را به حکومت پیشنهاد کرده اما جانب حکومت تا حال آن را قبول نکرده‎است.

اسماعیل خان گفت، دلیل راضی نبودن دو طرف از این مذاکرات این است که حکومت طرح جمعیت را نپذیرفته و جمعیت اسلامی نیز بر باقی ماندن عطا محمد نور به عنوان والی بلخ پافشاری دارد.

اسماعیل خان
اسماعیل خان

وی در باره این طرح جزئیات نمی‎دهد اما می‎گوید، باقی ماندن عطا محمد نور در پست ولایت بلخ و عملی شدن توافق نامه سیاسی حکومت وحدت ملی دو بخش مهم این طرح اند.

او افزود:

"طرحی‎که قبلاً داده شده بود تا حال به بنبست رسیده و تقریبا هر دو طرف از گفت و گوها راضی نیستند."

وی این را هم می‎گوید که بن بست به وجود آمده به معنای پایان مذاکرات نیست.

او می‎گوید، هنوز دو طرف به پیشنهادات خود تاکید می‎کنند و جانب حکومت به معرفی انجنیر محمد داوود به عنوان والی بلخ پافشاری دارد.

این عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی پیش از این نیز گفته‎است، او باور ندارد که طرح جمعیت از سوی حکومت قبول شود و به این اساس ممکن عطا محمد نور به عنوان والی بلخ باقی بماند.

پس از منظوری استعفای عطا محمد نور والی پیشین بلخ، آقای نور هفته پیش تائید کرد که روند مذاکرات جمعیت اسلامی با حکومت آغاز شده و اگر این گفت و گوها نتیجه ندهد وی به عنوان والی بلخ باقی خواهد ماند.

بر خلاف این اظهارات، منابع معتبر در حکومت پیش از این گفته‎اند که هیچ مذاکره میان جمعیت و ارگ صورت نگرفته‎است.

در همین حال یک منبع در جمعیت اسلامی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، تا حال میان دو طرف هفت بار در مقر وزارت خارجه افغانستان مذاکره صورت گرفته و این مذاکرات نتیجه نداده‎است.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

از سوی دیگر رحمت الله فطرت سخنگوی انجنیر محمد داوود والی تعین شده برای بلخ نیز تائید می‎کند که در مذاکرات جمعیت و حکومت بن بست به میان آمده‎است.

وی افزود:

"اقداماتی‎که حکومت برای برداشتن منازعات روی دست داشت فکر می‎کنم که بن بست به حال خود باقی است، تا هنوز تصمیم بعدی حکومت دقیقا معلوم نیست که چی تصمیم خواهد گرفت و چی دستورالعملی روی دست دارد."

فطرت همچنان می‎گوید، برای رفتن انجنیر محمد داوود به عنوان والی در بلخ آنان منتظر حل بن بست به میان آمده هستند.

وی می‎گوید، آنان طرفدار استفاده از گزینه‎های زور و یا نظامی در این باره نیستند.

از سوی هم منیره یوسف زاده سخنگوی اداره مستقل ارگان‎های محلی به رسانه‎ها گفته‎است که امضای عطا محمد نور به حیث والی بلخ برای این اداره اعتبار ندارد و اسنادی که به امضای آقای نور باشد اجرا نمی‎شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG