لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

عبدالله عبدالله: هیئت شورای امنیت ملل‌متحد با برخی اسناد و شواهد دوباره برگشت


حکومت افغانستان می‎گوید، شواهد و معلومات کامل در باره پناهگاه‎های تروریستان با هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شریک شده و این هیئت نیز تعهد کرده که به‌گونه دوامدار به قضیه افغانستان توجه می‎کند.

حکومت افغانستان می‎گوید، هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد که به این کشور آمده بود با برخی اسناد و شواهد دوباره راهی امریکا شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه که روز دو شنبه «۲۵ جدی ۱۳۹۶» در نشست پلان چهار ساله همکاری سازمان ملل‌متحد صحبت می‎کرد گفت، حکومت افغانستان در باره پناهگاه‎های تروریستان معلومات کامل به هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد ارائه کرد.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

عبدالله گفت:

"ما هم به توقعات خود از شورای امنیت سازمان ملل‌متحد تأکید کردیم، البته پناهگاه‎ها و گروه‎های که در جنگ با ما اند در بخش اول این توقعات اند، آن‎ها هم تعهد کردند که به قضیه افغانستان توجه دوامدار می‎کنند."

آقای عبدالله همچنان گفت، کسی که از تروریستان حمایت می‎کند به معنی این است که با مردم خود و با تمام بشریت ظلم کرده‎است.

برخی از اعضای هیئت ملل متحد
برخی از اعضای هیئت ملل متحد

هرچند وی در این باره به‌گونه واضح از کدام کشوری نام نگرفت، اما پیش از این برخی مقام‎های افغان و امریکایی بارها گفته‎اند، پاکستان به طالبان پناهگاه‎های مصون می‎دهد و از آن‌جا حملات در افغانستان طراحی می‎شوند، ادعای که پاکستان بارها آن را رد کرده‎است.

هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به رهبری خیریت عمروف سفیر قزاقستان در سازمان ملل‌متحد و رئیس دوره‌یی شورای امنیت این سازمان روز شنبه به کابل آمده بود.

رئیس این شورا پیش از آغاز این سفر در شهر نیویارک امریکا به خبرنگاران گفته بود، به این هدف به افغانستان سفر می‎کند تا آرزوها و خواست‎های افغان‎ها را از نزدیک بشنود.

قابل یادآوریست که سفر هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد پس از هفت سال به افغانستان صورت می‎گیرد.

کابل
کابل

سفر هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد همچنان در حالی صورت می‎گیرد که اخیراً فشارهای امریکا بر پاکستان به اتهام همکاری با گروه‎های تروریستی، افزایش یافته‎اند.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر یک اعلامیه گفته‎است، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست مشترک که با این هیئت داشت، به فعالیت گروه‎های تروریستی اشاره کرده و همچنان برخی اسناد و شواهد در باره تحرک گروه‎های تروریستی به‌شمول داعش، فعالیت، آموزش و تمویل این گروه‎ها در بیرون از مرزهای این کشور را با آنان شریک کرد.

در اعلامیه همچنان آمده‎است که در این نشست مشترک تأکید شد که به هدف تأمین ثبات در افغانستان فشارها بر پاکستان باید افزایش یابند.

به نقل از اعلامیه، رئیس جمهور غنی در اشاره به روابط افغانستان و پاکستان به هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد گفته‎است، برای بهبود روابط تلاش‎های صورت گرفته، اما جانب پاکستان همیشه از همکاری منطقه‌یی خودداری کرده‎است.

بر اساس اعلامیه ارگ، اعضای شورای امنیت سازمان ملل‌متحد که به کابل سفر کرده بودند در صحبت‎های شان از حمایت خود به افغانستان اطمینان داده و تعهد کرده‎اند که برای پایان جنگ و تأمین صلح و ثبات در افغانستان همکاری خواهند کرد.

  • اما آیا شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به تعهدات خود عمل خواهد کرد؟

آرین یون یک عضو کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، با توجه به فشارهای اخیر امریکا بر پاکستان به نظر می‎رسد که شورای امنیت سازمان ملل‌متحد تعهداتی که به افغانستان کرده آن را عملی می‎کند.

او افزود:

"حالا این امیدواری موجود است که امریکا فشارها بر پاکستان را افزایش بدهد و در این بخش جدی به نظر می‎رسد. اگر به راستی این فشارها واقعی باشد و بالاخره پاکستان را مجبور کند که در آوردن صلح در افغانستان گردن نهد و برای آوردن صلح همکاری کند و به سیاست دوگانه خود نقطه پایان بگذارد، من فکر می‎کنم که آمدن این هیئت و دیدار شان با مقامات و تا این حد اهمیت دادن به مسئله افغانستان نتیجه مثبت خواهد داشت."

شماری دیگر از اعضای ولسی جرگه آمدن هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به افغانستان را به فال نیک گرفته می‎گویند، افغانستان در حال حاضر هم به جامعه جهانی اهمیت خاص دارد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG