لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

رئیس شورای عالی صلح: تماس‌های غیر رسمی با طالبان مسلح جریان دارد


رئیس شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که تماس‌های غیر رسمی با طالبان مسلح جریان دارد.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که برای تأمین صلح در کشور اکنون به یک مرحله امیدوار کننده گام گذاشته اند.

محمد کریم خلیلی که روز سه شنبه "۲۶ جدی ۱۳۹۶" در "کنفرانس ملی مشورتی جامعه مدنی، جوانان و زنان در مورد صلح" سخن می‌زد گفت که تماس‌‌های غیر رسمی با طالبان مسلح جریان دارد.

کریم خلیلی
کریم خلیلی

او افزود:

"تماس‌های غیر رسمی با مخالفان مسلح جریان دارد، شورای عالی صلح در هماهنگی با حکومت، تلاش برای آغاز مذاکرات صلح دارد، اکنون شرایط خوب در سطح ملی و جهانی برای صلح ایجاد شده و ما در مرحله امیدوار کننده داخل شده‌ایم."

آقای خلیلی می‌افزاید، پروسۀ صلح بین‌الافغانی با در نظرداشت منافع ملی و نظریات همه اقشار جامعه، به‌گونه شفاف به پیش خواهد رفت.

رئیس شورای علی صلح می‌گوید، نهادهای مدنی و زنان باید در تأمین صلح نقش ایفا کنند.

این در حالیست که نشست غیر رسمی با نماینده‌های طالبان مسلح روز دوشنبه هفته روان در شهر استانبول ترکیه به وساطت حزب اسلامی پایان یافت که نتایج آن تا کنون روشن نشده‌است.

هرچند حکومت و طالبان مسلح حضور نماینده‌های شان در این نشست را رد کرده‌اند، اما محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشای شورای عالی صلح در همین نشست از تمامی اقدامات برای تأمین صلح در کشور استقبال کرد.

اکرم خپلواک
اکرم خپلواک

او افزود:

"از هر اقدام مردم افغانستان، احزاب، بزرگان و شخصیت‌ها که به‌خاطر مذاکرات بین‌الافغانی وساطت می‌کنند، سهولت می‌آورند و میانجگری می‌کنند استقبال می‌کنیم، اما به گونه مستقیم تا کنون حکومت افغانستان وارد مذاکرات با طالبان نشده‌است."

آقای خپلواک گفت برخی کشورها به‌ویژه پاکستان، گروه‌های مافیای، قاچاقبران مواد مخدر، شبکه‌های تروریستی از موانع عمده در برابر پروسه صلح بین‌الافغانی است.

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح بار دیگر از طالبان مسلح خواست تا به خواست مردم پاسخ مثبت بدهند و نماینده با اعتبار شان را برای مذاکرات بین‌الافغانی معرفی کنند.

طالبان مسلح پیش از این مذاکره را مشروط بر خروج نیرو های خارجی از افغانستان دانسته‌است.

شماری از کارشناسان سیاسی از جمله خواجه حامد علوی می‌گوید برای تأمین صلح به اراده قوی حکومت نیاز است و به‌گفته وی تلاش‌های جاری سمبولیک است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG