لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

احتمال می‌رود امروز در مورد سرنوشت مهاجرین افغان در پاکستان فیصله شود


امروز برای مهاجرین افغان در پاکستان روز مهم است.

فیصله در مورد یک میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر ثبت شده افغان و حدود ۷۰۰ هزار مهاجر راجستر ناشدۀ افغان در پاکستان شاید تا پایان امروز پنجشنبه «۲۸ جدی ۱۳۹۶» نهایی شود.

پس از نشست امروز مشخص خواهد شد که این مهاجرین مطابق تعهد قبلی یک سال دیگر اجازه خواهند داشت در پاکستان باقی بمانند یا نه؟

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید، پس از نشست امروز مشخص خواهد شد که این مهاجرین مطابق تعهد قبلی یک سال دیگر اجازه خواهند داشت در پاکستان باقی بمانند یا نه؟

زردشت شمس
زردشت شمس

زردشت شمس، معاون این سفارت دیشب به رادیو آزادی درین مورد گفت:

"قرار است داکتر عمر زاخیلوال سفیر افغانستان با وزیر سفران پاکستان که از امور مهاجرین سرپرستی می‌کند دیدار کند و نظر آن‌ها را در مورد ضرب‌الاجلی که حکومت پاکستان تا پایان جنوری تعیین کرده معلوم کند."

زردشت افزود نیاز است تا مهاجرین افغان در پاکستان به همکاری کمیشنری عالی سازمان ملل‌متحد در امور مهاجرین به‌گونه تدریجی وارد افغانستان شوند.

رئیس جمهور غنی نیز دیروز در یک نشست گفت، تا زمانی که چهار میلیون مهاجر افغان به کشور شان باز نگشته‌اند، افغانستان تکمیل نیست.

رئیس جمهور غنی
رئیس جمهور غنی

او افزود:

"به‌حیث خادم اول تان فکر می‌کنم یک دست و یک پایم نیست و آن مسئله مهاجرین است. تا زمانی‌که این مملکت چهار میلیون مهاجر در بیرون داشته باشد ما تکمیل نیستیم."

معیاد اقامت قانونی مهاجرین افغان در پاکستان در اول دسمبر سال گذشته به پایان رسید و سپس اسناد اقامت این مهاجرین برای یک ماه تمدید شد.

کابینه پاکستان در پنجم جنوری فیصله کرد که مهاجرین افغان باید تا آخر این ماه میلادی پاکستان را ترک کنند.

پس ازین اعلان، سفارت افغانستان در اسلام‌آباد با دیپلوماتان شماری از کشور‌های غربی در پاکستان در مورد این مشکل گفت‌وگو کرد.

انتظار می‌رود امروز نیز حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان با مقام‌ها به‌شمول سفیران برخی از کشور‌های غربی درین باره صحبت کند.

حضرت عمر زاخیلوال
حضرت عمر زاخیلوال

باز هم زردشت شمس درین مورد بیشتر می‌گوید:

"ما امروز با سفارت‌های اروپایی و غربی در اسلام‌آباد و دیگر کشورهای همکار و تمویل کننده که از سوی «یو ان اچ سی آر» تنظیم می‌شوند و سازمان کمک کننده با مهاجرین پس از چاشت امروز در مورد تصمیم اخیر حکومت پاکستان در مورد مهاجرین مشوره می‌کنیم."

مقام‌های وزارت امور مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان هفته گذشته با نماینده‌های مؤسسات خیریۀ خارجی به هدف بحث در مورد آماده‌گی‌ها برای خروج احتمالی مهاجرین از پاکستان در یک نشست حضور یافتند.

سفیر افغانستان در پاکستان نیز دیروز با نماینده‌های مهاجرین افغان در پشاور در باره بازگشت مهاجرین از پاکستان به افغانستان گفت‌وگو کرد.

XS
SM
MD
LG