لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

وزارت مهاجرین: تصمیم اخیر پاکستان در مورد مهاجرین افغان نقض قوانین بشری است


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان تصمیم اخیر پاکستان در مورد مهاجرین افغان مستقر در آن کشور را یک جانبه و نقض قوانین بشری می‌خواند.

حکومت پاکستان اخیراً به مهاجرین افغان مقیم در سراسر آن کشور یک‌ماه مهلت داد تا به افغانستان برگشت کنند.

اسلام‌الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و کننده‌های افغانستان می‌گوید، این اقدام پاکستان متضاد با آنچه است که ماه پیش در اجلاس استانبول در ترکیه میان افغانستان، پاکستان و اداره UNHCR روی آن توافق صورت گرفت.

آقای جرأت بیشتر در این مورد به رادیو آزادی گفت:

اسلام الدین جرأت
اسلام الدین جرأت

"نخست اعلام یک جانبه پاکستان در مورد دو میلیون انسان در تناقض با کنوانسیون ها و اعلامیه های حقوق بشری قرار دارد، دولت پاکستان براساس اعلامیه ۱۹۵۱ جینوا و ۱۹۶۱ حقوق بشر مکلفیت های در قبال مهاجرین دارد."

معیاد اعتبار اسناد قانونی اقامت مهاجرین افغان در پاکستان به تاریخ ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۷ میلادی خاتمه یافت و به تاریخ اول جنوری ۲۰۱۸ میلادی وزارت داخله پاکستان اعلام کرد که این اسناد را به شش ماه دیگر یعنی تا ماه جون سال جاری میلادی تمدید کرده است.

اما این تصمیم به یکباره‌گی تغییر کرد و بدون آن که حکومت پاکستان علت آن‌را بیان کند اعلام کرد که اسناد اقامت قانونی مهاجرین افغان را تنها به مدت یک ماه دیگر یعنی تا آخر جنوری تمدید می‌کند.

شماری از افغان‌های مقیم پاکستان این تصمیم اسلام آباد را مرتبط به جریانات اخیر سیاسی و اقدامات اخیر امریکا علیه پاکستان می دانند.

خانم شکیبا یکی از مهاجرین افغان که به گفته خودش از ۲۲ سال بدینسو در شهر پشاور زنده‌گی می‌کند به رادیو آزادی گفت، اسلام آباد همواره از مهاجرین افغان به مثابه فشار استفاده می کند او گفت:

" همیشه زمانی‌که برخی موضوعات سیاسی میان پاکستان و برخی کشور های دیگر مطرح می‌شود در این میان فشارها و آسیب ذهنی به مهاجرین افغان وارد می‌گردد. نباید که موضوعات سیاسی را پاکستان با بودن افغان‌‌ها در این کشور ربط بدهد. افغان‌ها از مجبوریت در این کشور زنده‌گی می‌کنند، فرزندان ما در اینجا درس میخوانند اما اکنون همه ما پریشان و نگران که چه خواهد شد و پولیس باز هم آزار و اذیت را شروع خواهد کرد."

در میان مهاجرین که بنابر تصمیم اخیر پاکستان نگران شده‌اند محصلین افغان هم اند که در حال آموزش در مکاتب و پوهنتون های پاکستانی می‌باشند.

ثنا که محصل سال سوم پوهنحی فارمسی است می‌گوید:

"زمانی‌که خبر تمدید کارت‌های اقامت برای یکماه را شندیدم همه نگران شدیم به‌خصوص محصلین که در این‌جا درس می‌خوانیم. سال سوم پوهنتون من است اگر اکنون درس در نیمه رها کرده بروم سرنوشت من خراب می‌شود."

تصمیم اخیر پاکستان در مورد تمدید اسناد قانونی اقامت مهاجرین افغان هم‌زمان با اعلام امریکاست که کمک امنیتی دو میلیارد دالر را با پاکستان به حال تعلیق در آورد و گفت، تا زمانی‌که اسلام آباد علیه گروه‌های شورشی به شمول گروه طالبان و شبکه القاعده اقدامات جدی نکند این کمک را از سر نخواهد گرفت.

در همین حال اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان می‌گوید که پاکستان در مورد مهاجرین افغان مقیم در آن کشور دید بشری داشته باشد نه سیاسی.

او گفت:

"دولت افغانستان به موضوع مهاجرین به دید بشری نگاه می‌کند و از تمام کشورهای میزبان مهاجرین افغان می‌خواهد که به مهاجرین از دید بشری ببیند نه سیاسی. زمانی‌که جلسه کابینه پاکستان با دو مورد مهم یکی اظهارات رئیس جمهور امریکا و دیگر مهاجرین افغان دایر شد نشان داد که این دو موضوع را با هم ربط داده‌اند."

آقای جرأت همچنان گفت که به‌زودی با مقام های پاکستانی به تماس شده و روی تمدید معیاد اعتبار اسناد مهاجرین افغان در آن‌کشور بحث خواهد شد تا برگشت مهاجرین به افغانستان داوطلبانه باشد نه بگونه جبری.

در همین حال اداره "یو ان ایج سی آر" کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان مستقر در اسلام آباد نیز نگرانی شدید‌اش را در مورد تصمیم اخیر حکومت پاکستان ابراز کرد.

قیصر آفریدی یکی از سخنگویان این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"با آن که در اجلاس استانبول که میان افغانستان پاکستان و UNHCR صورت گرفت روی تمدید یکسالۀ کارت های اقامت مهاجرین توافق شد اما با آن هم حکومت پاکستان ازین توافق رو گشتاند که باعث نگرانی است."

بر اساس آمارهای حکومت افغانستان و سازمان ملل متخد، یک میلیون چهار صد هزار مهاجر افغان با اسناد قانونی در پاکستان اقامت دارند و همچنان بین هفت صد تا هشت صد هزار افغان دیگر بدون اسناد قانونی در پاکستان زنده‌گی می‌کنند.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌های افغان می‌گوید، جهت ثبت و قانونمند سازی حضور مهاجرین فاقد اسناد در پاکستان، مطابق توافقنامۀ با حکومت آن کشور، پروسۀ ثبت و توزیع اسناد هویت برای این مهاجرین حدود هفت ماه قبل آغاز شد و تا کنون بیش از پنج‌صد هزار تن از مهاجرین بدون اسناد ثبت و راجستر شده اند.

تهیه: فرشته نگاه

XS
SM
MD
LG