لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

رادمنش: در عملیات زمستانی، ولسوالی‎های تحت تصرف مخالفین مسلح پاکسازی می‌شوند


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید از یک ماه به این‌سو در جریان عملیات زمستانی در سراسر کشور به‌شمول جنگجویان داعش صدها مخالف مسلح کشته و زخمی شده‎اند.

این وزارت می‎گوید در جریان این عملیات مشترک، ولسوالی‎های که در تصرف مخالفین مسلح اند، پاکسازی خواهند شد.

در این عملیات دستاوردهای داریم.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت روز پنج‌شنبه «۲۸ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت عملیات زمستانی تحت نام "خالد" از آغاز ماه جدی شروع شده و تا آخر سال ادامه می‎یابد.

محمد رادمنش

رادمنش افزود:

"ما در این عملیات دستاوردهای داریم، صدها مخالف مسلح کشته و مهمات، سلاح و مراکز شان از بین رفته و ما از ظرفیت‎های خود در برابر شان استفاده کردیم، ما مطمئن هستیم در جریان همین عملیات زنده‎گی مصون را به مردم خود فراهم کنیم."

هرچند آقای رادمنش رقم دقیق تلفات وارد شده به مخالفین مسلح در جریان این عملیات را نمی‎دهد، اما به‌گفته وی همه روزه به‌گونه اوسط ۵۰ مخالف مسلح به‌شمول جنگجویان داعش کشته می‎شوند.

فراه، فاریاب، ارزگان، غزنی، کندهار، ننگرهار و کندز از ولایت‎های اند که به‌گفته رادمنش تهدیدات مخالفین مسلح در آن بلند است.

وی می‎گوید، در جریان این عملیات به نیروهای امنیتی افغان هم تلفات وارد شده، اما رقم آن کمتر است.

گروه داعش تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌است اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان، سخنان مسئولان وزارت دفاع را بخش از تبلیغاتی جنگی می‌داند و مدعی است که هم اکنون ده‌ها ولسوالی در تصرف آنان است ادعای که از سوی وزارت دفاع افغانستان رد شده‌است.

نیروهای افغان

از سوی هم شماری از کارشناسان نظامی از جمله محمداگل مجاهد به رادیو آزادی می‎گویند که این عملیات نتیجه چندانی نداده‎است.

او افزود:

"قسمی‎که لازم است حکومت اقدامات نکرده، با مردم اطراف که ما در تماس هستیم آنان با مشکلات روبه‌رو اند، عملیات را که حکومت پلان می‎کند مفید نیست، باید در تمام کشور عملیات آغاز شود و تروریستان که با حکومت و مردم صلح نمی‎کنند باید سرکوب شوند."

آقای مجاهد می‎گوید که حکومت در کنار پیشبرد پروسه صلح، باید عملیات بر ضد مخالفان مسلح به ویژه در زمستان را تشدید ببخشد.

گفتنی است که حکومت در سال‎های گذشته بارها از راه اندازی عملیات زمستانی به هدف سرکوب مخالفین مسلح سخن زده، اما مردم و کارشناسان از عدم مؤثریت آن به شدت انتقاد کرده‎اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG