لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

همکاری آستانه با کابل محور گفت‌وگوهای رهبران امریکا و قزاقستان!


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با همتایش نور سلطان نظربایف، قزاقستان را یک کشور قوی، دارای حاکمیت ملی و مستقل خوانده افزود، قزاقستان دوست و شریک استراتژیک امریکا است.

رئیس جمهور ترمپ در اظهارات‌اش از نور سلطان نظربایف ابراز امتنان کرد که در ترانزیت و انتقال تجهیزات و پرسونل نیروهای نظامی امریکا به افغانستان کمک می‌کند.

گفته می‌شود که مسئله همکاری قزاقستان با افغانستان در محور گفت‌وگوهای رهبران امریکا و قزاقستان قرار داشت.

قصر سفید در یک اعلامیه گفته‌است که رئیس جمهور ترمپ از نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان ابراز سپاس کرد که از پالیسی امریکا در جنوب آسیا حمایت کرده‌است.

قصر سفید می‌افزاید، رؤسای جمهور هر دو کشور در دیدار شان تأکید کردند که تنها با پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها در این‌کشور صلح و ثبات تأمین شده می‌تواند.

قصر سفید در اعلامیۀ خود می‌نویسد، رئیس جمهور امریکا هم‌چنان از کمک‌های مالی قزاقستان با نیروهای امنیتی افغان یاد کرد.

نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان
نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان

رئیس جمهور قزاقستان به نوبه خود از آماده‌گی کمک و همکاری‌های بیشتر کشورش با نیروهای امنیتی افغان برای مبارزه با مشکلات امنیتی اطمینان داده گفت، آستانه همکاری‌های خود را در بخش آموزش پرسونل امنیتی و ملکی افغان، به خصوص برای تقویت زنان این‌کشور افزایش می‌دهد.

در اعلامیۀ قصر سفید در مورد دیدار رؤسای جمهور امریکا و قزاقستان آمده‌است که رهبران هر دو کشور بر تعهد شان روی توافق در چوکات تجارت و سرمایه‌گذاری آسیای‌میانه یا (تی آی اف ای) تأکید کردند و گفته شد که در آینده از اشتراک افغانستان در جلسات شورای تجارتی آن استقبال می‌شود.

نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان پیش از دیدار اش با رئیس جمهور ترمپ، در نشست کوتاه با خبرنگاران به اهمیت موقعیت کشورش در میان دو قدرت جهان "روسیه و چین" اشاره کرده خواستار ادامه حمایت امریکا از برنامۀ به نام (C ۵+۱) شد.

برنامه (C ۵+۱) در دوره ریاست جمهوری بارک اوباما آغاز شده و هدف آن این بود که امریکا روابط خود را با پنج کشور آسیای‌میانه، قزاقستان، تاجکستان، قرغزستان، ازبکستان و ترکمنستان، گسترش دهد.

قصر سفید می‌گوید، رؤسای جمهور امریکا و قزاقستان برای پیدا کردن راه حل مشکلات منطقه‌یی از طریق برنامه‌های منطقه‌یی مانند برنامه (C ۵+۱) تعهد کردند و گفتند که در آینده از عضویت افغانستان در این برنامه استقبال می‌شود.

XS
SM
MD
LG