لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

غنی: تولید و قاچاق مواد مخدر عامل بزرگ نا امنی و دوام جنگ در افغانستان است


رئیس جمهور غنی می‎گوید، تولید و قاچاق مواد مخدر عامل بزرگ نا امنی و دوام جنگ در افغانستان است.

رئیس جمهور افغانستان کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را پس از تروریزم دومین عامل بزرگ جنگ جاری در افغانستان می‎داند و مبارزه علیه آن را مسئولیت مشترک افغانستان و جامعه جهانی عنوان می‎کند.

غنی که به روز چهار شنبه در کنفرانس ملی مشورتی پیرامون صلح در کابل صحبت می‎کرد گفت، صدها میلیارد دالر در تجارت مواد مخدر در دوران است و این پول تجارت جرمی را به وجود آورده‎است.

وی از کشورهای همسایه و جامعه جهانی می‎خواهد که با کاهش تقاضا در این کشورها، مسئولیت‌شان را در مبارزه علیه مواد مخدر انجام دهند.

مزارع کوکنار
مزارع کوکنار

او گفت، تقاضای بلند مواد مخدر در مارکیت کشورهای منطقه و اروپا باعث دوام کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان شده‎است.

او افزود:

"عامل دوم جنگ افغانستان گروه‎های فرامرزی جرمی اند. کُل قیمت مواد مخدر افغانستان ۱،۲ میلیارد دالر است. دو سال ما را در صلح بمانند، اگر در یک سال چهار میلیارد دالر مشروع از هلمند به دست نیاوردیم، دستم را قطع کنید. اما قیمت هیروئین که ده سنت در ایران افزایش یابد، (۴۲) دالر در اروپا بلند می‎رود. صدها میلیارد دالر در تجارت جرمی مواد مخدر در دوران است و این‌جا یک مسئولیت مشترک مبارزه علیه آن وجود دارد."

غنی می‎گوید، در کنفرانس پروسه کابل که تا چند هفته دیگر در افغانستان برگزار می‎شود، از جامعه جهانی خواهد خواست که برای قطع عوامل جنگ افغانستان، در مبارزه علیه مواد مخدر سهم خود را ادا کنند.

وی این اظهارات را در حالی بیان داشته که بر اساس معلومات مأموریت حمایت قاطع نیروهای ناتو در افغانستان٬ مصارف سالانه طالبان ۵۰۰ میلیون دالر است که ۶۰ درصد آن از مواد مخدر به دست می‌آید.

قوماندان عملیاتی نیروهای ناتو در یک مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفته‎است که طالبان مسلح تنها ۲۰۰ میلیون دالر آن را از ولایت هلمند به دست می‎آورند.

در همین حال رئیس جمهور غنی و هیئت شورای امنیت سازمان ملل‌متحد که در هفته گذشته وارد کابل شده بود، چگونگی مبارزه علیه مواد مخدر را به بحث گرفتند و خواهان مبارزه مشترک در برابر آن شدند.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحده در سازمان ملل پس از برگشت از سفر کابل به روز پنج‌شنبه در نیویارک به خبرنگاران گفت:

"حکومت افغانستان واقعاً می‌خواهد که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر باید متوقف شود. رهبری حکومت افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا محل تولید و کشورهای تحت ترانزیت مواد مخدر شناسای شوند. به نظر من این یک موضوع کلان است و این که ایالات متحده امریکا می‎خواهد در این بخش کار کند، زیرا مواد مخدر تنها در افغانستان به مصرف نمی‎رسد، بلکه به تمامی نقاط جهان قاچاق می‎گردد."

از دو ماه به این‌سو عملیات مشترک هوایی و زمینی نیروهای افغان و ناتو بالای کارخانه‎های تولید مواد مخدر در ولایت هلمند ادامه دارد و تا حال ده‎ها فابریکه تولید مواد مخدر تخریب شده و بیش از ۲۰ میلیون دالر تنها به طالبان زیان وارد شده‎است.

خالد پشتون عضو ولسی جرگه با تأکید بر ادامه حملات هوایی بالای کارخانه‎های تولید مواد مخدر پیشنهاد می‎کند که حکومت افغانستان باید برنامه معیشت بدیل را نیز به کمک جامعه جهانی ادامه دهد، تا دهاقینی که به دلیل فقر و حاصل نا چیز زراعتی به کشت کوکنار رو آورده‎اند، با استفاده از این کمک‎ها به کشت بدیل رو بیاورند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:57 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG