لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۵

پاکستان نگرانی‎هایش در مورد افغانستان را با امریکا شریک ساخته‎است


وزارت خارجه پاکستان می‎گوید، مقامات این کشور نگرانی‎های را که در رابطه با افغانستان دارند با مقامات امریکایی شریک ساخته‎اند.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز در جریان یک کانفرانس خبری هفته وار به خبرنگاران گفت افزایش قاچاق مواد مخدر و تقویت اقتصاد جنگی عقب ادامه حملات از بیرون از سرحدات در داخل پاکستان قرار دارد و این یکی از نگرانی‎های ماست که ایالات متحده باید به آن توجه کند.

سخنگوی این وزارت پاکستان می‎گوید مقامات پاکستانی در دیدار اخیر یک هیئت وزارت خارجه امریکا از اسلام آباد، نگرانی‎های خود در مورد افغانستان را با اعضای هیئت امریکایی شریک ساختند.

این هیئت از دیپلوماتان امریکایی به ریاست الیس ویلس معین وزارت خارجه امریکا در آغاز همین هفته از اسلام آباد دیداری داشت.

قیصل: هدف این همه دیدارها یافتن اهداف مشترک است.
قیصل: هدف این همه دیدارها یافتن اهداف مشترک است.

محمد فیصل گفت:

"هدف این همه دیدارها یافتن اهداف مشترک است که هردو کشور برای رسیدن به آن تلاش نمایند. دلیل ادامه این دیدارها این است که به همان اهداف نرسیده‎ایم و هنوزهم به همان سمت در حرکتیم."

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنان از مشکلاتی یاد کرد که می‎خواهد ایالات متحده به آن توجه نماید:

"ما می‎خواهیم که مهاجرین افغان توان برگشت با عزت به کشور شان را داشته باشند. افزایش کشت و تولید کوکنار در افغانستان، قاچاق مواد مخدر را افزایش داده اقتصاد جنگی را تقویت بخشیده و عقب ادامه حملات از بیرون از سرحدات در پاکستان قرار دارد. پس همین نگرانی‎های ماست که ایالات متحده باید به آن توجه کند."

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور افغانستان که در مصاحبه با سی بی اس نیوز امریکا گفته بود اگر حمایت امرکیا نباشد، افغانستان توان تمویل اردویش بیش از شش ماه را ندارد، گفت:

"من نمی‎خواهم در مورد این اظهارات رئیس جمهور غنی تبصره کنم. وی فهم و درک بیشتر در مورد توانایی‎های قوای امنیتی افغان دارد. تخمین سرقوماندان اعلی قوای مسلح افغان نگرانی‎های جدی را در مورد نهادی ایجادی می‎کند که با وجود چنین سرمایه گذاری‎های وسیع از نگاه زمانی و پولی توان آنچه را ندارد که برای آن ایجاد شده‎است."

نیروهای افغان
نیروهای افغان

این اظهارات وزارت خارجه پاکستان یک روز بعد از آن ایراد شد که رئیس جمهور غنی دیروز باری دیگر به نحوی پاکستان را در نا امین‎های کشورش دخیل دانست.

این هم قابل ذکر است که در دیدار اخیر یک هیئت از شورای امنیت ملل متحد از کابل نیز به افزایش فشارها بر پاکستان تاکید شد، کشوری‎که به دلیل حمایتش از تروریستان و پناه دادن به گروه‎های تندرو، اخیراً تحت فشارهای شدید ایالات متحده قرار گرفته‎است.

XS
SM
MD
LG