لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۱

انتقاد‌ها در مورد ارائۀ ارقام ضد و نقیضِ قربانیان رویداد انترکانتیننتال!


ارائه ارقام ضد و نقیض از چگونگی تلفات برخاسته در حمله مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال از سوی وزارت امور داخله، واکنش‌های را از سوی نهادهای حمایت از رسانه‌ها به همراه شده‌است.

رئیس کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات می‌گوید، ارائه معلومات در دو روز گذشته از سوی این وزارت به رسانه‌ها نه به وقت و نه هم دقیق بوده‌است که این کار بیشتر به نگرانی‌های شهروندان افزوده بود.

سید اکرام افضلی در صحبت با رادیو آزادی روز دوشنبه «۰۲ دلو ۱۳۹۶» تأکید کرد که چنین کار به معنی عدم شریک ساختن معلومات با رسانه‌ها است.

اکرام افضلی رئیس کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات
اکرام افضلی رئیس کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات

وی گفت:

"متأسفانه در تمام جریان این حادثه المناک اطلاعات دقیق و به وقت در اختیار شهروندان قرار داده نشد، لازم بود که وزارت داخله معلومات را دقیق در اختیار رسانه‌ها قرار می‌داد. ممکن از این‌که در جلوگیری این رویداد مورد انتقاد قرار نگیرند اطلاعات را ارائه نمی‌کردند، انجام چنین کاری برای مردم و رسانه‌ها پذیرفتنی نیست."

حمله انتحاری بر هوتل انترکانتیننتان حوالی ساعت ۹ شنبه شب هنگامی رخ داد که به‌گفته وزارت داخله گروهی از مهاجمان مسلح بر این هوتل حمله کردند.

اما با گذشت چند ساعت، رسانه‌ها موفق به دستیابی به اطلاعات از این رویداد نشدند.

سر انجام پس از ۱۵ ساعت، نیروهای امنیتی با از پا درآوردن حمله کننده‌گان انتحاری موفق به مهار این حمله شدند و پس از آن سخنگوی وزارت داخله ساعت ۴ عصر دیروز یک‌شنبه در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت که در این رویداد ۵ تن کشته و ۹ تن دیگر زخم برداشته‌اند.

حمله مهاجمان مسلح بر هوتل انترکانتیننتال در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:22 0:00

اما این آمار نیز به‌جای خودش باقی نماند و پس از نشر گزارش‌های رسانه‌ها که به نقل از منابع، آمار کشته شده‌گان این رویداد را ۴۳ تن گفته بودند، وزارت داخله شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی شمار کشته شده‌گان این رویداد را ۱۸ تن خواند.

آقای دانش گفت ۱۱ کارمند شرکت هوایی کام ایر شامل این تعداد از کشته شده‌ها می‌باشند.

با این همه، شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، وزارت داخله از بهر آن‌که ناتوانی‌هایش را در جلوگیری از چنین رویدادهای مرگبار پوشیده نگهدارد، تلاش می‌ورزد تا شمار کشته شده‌گان را کمتر از آمار اصلی در چنین رویدادها اعلام کند.

محمد داوود کلکانی
محمد داوود کلکانی

محمد داوود کلکانی یکی از این نماینده‌گان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"اکثراً در حملات انتحاری و تهاجمی تلفات ملکی بسیار زیاد می‌باشد و حکومت این قضایا را می‌پوشاند و در رویداد دیروز ممکن ده‌ها تن کشته شده باشند. نهادهای امنیتی و ریاست عمومی امنیت ملی وظایف‌شان جلوگیری از این چنین رخدادها است و در پیوند به این رویداد مسئول استند."

اما با این همه، به‌گفته شماری از نهادهای حمایت کننده رسانه‌ها، هر باری‌که یک رویداد انتحاری و انفجاری در کشور رخ می‌دهد، مقام‌های امنیتی به ساعت‌ها اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند که این کار خبرنگاران و رسانه‌ها را بارها به چالش کشیده‌است.

مجیب خلوتگر رئیس اجراییۀ دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان
مجیب خلوتگر رئیس اجراییۀ دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان

مجیب خلوتگر رئیس اجراییۀ دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان "نی" در نشست خبری می‌گوید، تا اکنون رسانه‌ها نمی‌دانند که آمار نهایی تلفات برخاسته از این رویداد چه شمار بوده و در آن هوتل چه اتفاق افتاده بوده‌است.

وی تأکید می‌ورزد که بر بنیاد معلومات رسانه‌های خارجی، تنها ده‌ها تن از اتباع خارجی در این رویداد ناپدید اند.

با این همه، نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید شمار تلفات رویداد دیروز یک‌شنبه به ۱۹ تن رسیده‌است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

او در صحبت با رادیو آزادی به انتقادهای دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان چنین پاسخ می‌دهد:

"هر لحظه ارقام تغییر کرد و ما هم تلاش کردیم اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم، به هیچ صورت ارقام یا اطلاعات کتمان نمی‌شود. دقیقاً ارقامی‌که نهایی شده‌است شمار تلفات ۱۹ تن است."

با این همه مجیب خلوتگر رئیس اجرائیۀ نی تأکید می‌ورزد که اگر وضعیت به این‌گونه به پیش برود، جنایت‌های گروه‌های هراس‌افگن از چشم مردم پوشیده مانده، تلاش برای خاموش ساختن آزادی بیان صورت می‌گیرد که این جفای بزرگ به دموکراسی در کشور خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG