لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۷

کمیسیون انتخابات: مشکل مالی برای پروسه ثبت نام رأی دهنده‌گان مرفوع شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید کارهای مقدماتی ثبت نام رأی دهنده‌گان آغاز و مشکل مالی برای این پروسه مرفوع شده‌است.

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گویند کارهای کمیسیون به خوبی پیش رفته و نگرانی‌ها در خصوص مصارف مالی روند ثبت نام رأی دهنده‌گان برطرف شده‌است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد سخنگوی و کمیشنر این کمیسیون روز سه شنبه «۰۳ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که کارهای مقدماتی ثبت نام رأی دهنده‌گان از سوی کمیسیون آغاز شده‌است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"یک توافق‌نامه بین کمیسیون مستقل انتخابات، یوناما و دونرهای بین‌المللی به امضأ رسیده که در آن‌جا مصارف قدم بعدی انتخابات که ثبت نام رأی دهنده‌گان می‌باشد و در حدود ۳۰ میلیون دالر مصارف دارد و آن‌ها به ما وعده داده و توافق‌نامه را امضأ کرده که ۹۰ درصد این مصارف را می‌پردازند و ۱۰ درصد دیگر را حکومت افغانستان پرداخت می‌کند."

آقای صیاد گفت که کتاب‌های ثبت نام رأی دهنده‌گان برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها دیزاین شده و به‌زودی چاپ خواهد شد.

ثبت نام رأی دهنده‌گان برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایتی دیزاین شده و به‌زودی چاپ خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌گردد که تا هنوز حفیظ‌الله هاشمی کمیشنر جدید کمیسیون مستقل انتخابات از سوی حکومت به این کمیسیون معرفی نشده‌است.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید پس از معرفی کمیشنر جدید و تکمیل شدن تعداد کمیشنران، آنان انتخابات هیئت اداری را برای تعیین رئیس معاونین، منشی و سخنگوی کمیسیون آغاز می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها برگزاری انتخابات آیندۀ ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیون دالر بودجه نیاز دارد.

در کنار امکانات مالی برای انتخابات آینده تأمین امنیت در مناطق نا امن از موارد خوانده می‌شود که سبب نگرانی مردم و نهادهای ناظر انتخابات شده‌است.

اکسین یا شبکه نهادهای جامعه مدنی برای انتخابات، از تلاش‌های کمیسیون مستقل انتخابات استقبال می‌کند، اما می‌گوید کارهای زیادی برای برگزاری انتخابات باقی مانده که باید از قبل به آن پرداخته می‌شد.

جانداد سپین غر
جانداد سپین غر

جانداد سپین‌غر رئیس این شبکه در مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما بسیار امیدوار نیستیم تاریخ را که کمیسیون اعلام کرده که در ۱۵ سرطان سال آینده انتخابات صورت می‌گیرد، انتخابات راه اندازی شود. به‌خاطریکه بودجه تا حال مستقیماً در اختیار کمیسیون داده نشده‌است، پروسه استخدام باقی مانده و روند ثبت نام کم از کم ۱۰ ماه وقت نیاز دارد. با توجه به این همه مسایل نشان می‌دهد که آماده نیستم."

آقای سپین‌غر همچنان روی به‌وجود آمدن یک اجماع برای برگزاری انتخابات آینده تأکید کرده می‌گوید، باید در این مورد با سیاسیون در داخل و بیرون از نظام مشوره صورت گیرد.

این در حالیست که حدود شش ماه دیگر برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها باقی مانده، اما نهادهای ناظر انتخابات انجام کارهای باقی‌مانده در این مدت را دشوار می‌دانند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG