لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

خواست کمیسیون انتخابات از حکومت در پیوند به بودجه مرحلۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان


کمیسیون مستقل انتخابات از حکومت می‌خواهد تا هرچه زودتر در پیوند به بودجه مرحلۀ ثبت نام رأی دهنده‌گان به این کمیسیون اطمینان دهد.

کمیسیون مستقل انتخابات برای آماده‌سازی فهرست نام رأی دهنده‌گان آماده‌گی می‌گیرد.

این کمیسیون می‌گوید، برای مرحله ثبت نام رأی دهنده‌گان به ۲۹ میلیون دالر بودجه نیاز دارد و طرح آن‌را ناوقت دیروز به حکومت فرستاده است.

برای مرحله ثبت نام رأی دهنده‌گان به ۲۹ میلیون دالر بودجه نیاز است و طرح آن‌ به حکومت فرستاده شده‌است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه «۲۰ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که منتظر پاسخ هرچه زودتر حکومت در این زمینه استند و هر گونه تأخیر می‌تواند بالای تاریخ برگزاری انتخابات باشد تأثیرگذار باشد.

گلا جان عبدالبدیع صیاد
گلا جان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"این طرح را به‌خاطر تهیه بودجه برای ریاست جمهوری و وزارت مالیه فرستاده‌ایم تا برای تهیه بودجه هرچه زودتر اقدام صورت گیرد. وقتی‌که ما اطمینان حاصل کردیم که دولت یا دونرهای بین‌المللی بودجه را ترتیب می‌کنند، ان‌شاءالله تهیه فهرست رأی دهنده‌گان صورت می‌گیرد."

پیشتر این کمیسیون نگرانی‌های را مطرح کرده‌است که گویا رأی‌ دهنده‌گان در بسیاری از ولایت‌ها به‌گونۀ مساویانه به مرکزهای رأی‌دهی دسترسی ندارند.

حال شماری از ناظران انتخاباتی می‌گویند، با توجه به چالش‌های که در برابر کمیسیون مستقل انتخابات به ویژه مراکز رأی‌دهی وجود دارد، باور ندارند که با هزینه‌های هنگفتی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به‌گونه شفاف برگزاری گردد.

با این همه یکی از چالش‌ها در کنار نا امنی‌ها همانا کمبود بودجه است که بارها کمیسیون مستقل انتخابات آن‌را مطرح کرده‌است و گفته که اگر برای برداشتن این چالش‌ها کاری صورت نگیرد، انتخابات به وقت و زمان آن برگزار نخواهد شد.

  • اما آیا وزارت مالیه این بودجه را در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار خواهد داد؟
اجمل حمید عبدالرحیمزی
اجمل حمید عبدالرحیمزی

اجمل عبدالرحیمزی رئیس روابط عامه و سخنگوی وزارت مالیه در این باره به رادیو آزادی می‌گوید:

"همکاران بخش تخنیکی و بودجه ما روی این طرح کار می‌کنند، اما پیام ما برای مردم این است که اراده قوی از سوی حکومت در برگزاری انتخابات وجود دارد و از آدرس امکانات مالی در هماهنگی با جامعه جهانی کدام مشکل نداریم."

در این میان، توزیع تذکره‌های الکترونیکی موضوع دیگری است که کمیسیون مستقل انتخابات به آن اشاره می‌کند و می‌گوید، از این که ثبت نام رأی دهنده‌گان بر اساس داشتن تذکره صورت می‌گیرد، روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی باید بی‌درنگ آغاز گردد.

با این همه، محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان طرح بودجه برای پیشبرد روند ثبت نام را از سوی این کمیسیون ناقص می‌خواند و می‌گوید باور ندارد که با این مدیریت نا سالم کمیسیون، انتخابات در زمان آن برگزار گردد.

آقای ایوب‌زاده می‌گوید، جا داشت که نخست این کمیسیون در تمامی بخش‌ها آسیب شناسی می‌کرد و پس از آن این طرح را به حکومت می‌فرستاد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG