لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

والی فراه: طالبان می‌خواهند این ولایت را در حوزه غرب به مرکز خود تبدیل کنند


والی فراه می‌گوید، طالبان می‌خواهند تا این ولایت را در حوزه غرب افغانستان به مرکز خود تبدیل کنند، اما به‌گفته وی این گروه هیچ‌گاه به این هدف نخواهند رسید.

هرچند وضعیت بد امنیتی در ولایت فراه در غرب افغانستان نگرانی‌های مردم را افزایش داده، اما والی این ولایت می‌گوید وضعیت تا حدی که تبلیغ می‌شود نگران کننده نیست.

محمد عارف شاه جهان روز سه شنبه «۰۳ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، طالبان از طرف روز توان مقابله با نیرو های امنیتی را ندارند، اما از طرف شب با سلاح‌های پیشرفته بالای این نیرو ها حمله می‌کنند.

به‌گفته والی، طالبان با افزایش حملات‌شان تلاش می‌کنند تا فراه را در غرب افغانستان به مرکز خود تبدیل کنند، اما به‌گفته وی، وضعیت در حال حاضر تحت کنترول است.

محمد عارف شاه جهان
محمد عارف شاه جهان

او افزود:

"طالبان تلاش می‌کردند که فراه را به‌عنوان یک مرکز خود استفاده کنند و به همین خاطر در این‌جا نا امنی ایجاد کردند تا در تمام حوزه جنوب غرب یک دهلیز اکمالاتی بسازند، آنان تمام پلان‌های خود را دارند و تمام این سبب شده که توجه طالبان و حامیان آن‌ها را به این ولایت جلب کند."

والی فراه در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که اخیراً طالبان حملات‌شان بر این ولایت را افزایش داده‌اند.

اخیراً طالبان حملات‌شان بر ولایت فراه را افزایش داده‌اند.

پیش از این برخی اعضای شورای ولایتی فراه در صحبت با برخی رسانه‌ها گفته اند، اگر وضعیت همین گونه ادامه یابد، ممکن این ولایت به دست طالبان مسلح سقوط کند.

این در حالی است که در کنار فراه، شماری از ولایت‌های دیگر نیز با مشکلات نا امنی روبه‌رو اند.

پیش از این گروه طالبان با افزایش حملات‌شان حد اقل دو بار توانستند وارد شهر کندز در شمال‌شرق افغانستان شوند.

در حال حاضر شماری از ولسوالی‌‌ها به‌شمول دو ولسوالی در بدخشان و یک ولسوالی در بغلان در کنترول این گروه اند.

دسترسی طالبان به سلاح‌های پیشرفته در فراه نگرانی دیگری است که والی این ولایت نیز آن را رد نمی‌کند.

مقام‌های محلی فراه بارها در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند، اما وزارت دفاع نسبت به انجام تحقیقات همه‌جانبه در این باره اطمینان داده‌است.

با این همه برخی نماینده‌های فراه در ولسی جرگه می‌گویند، حکومت در باره وضعیت امنیتی این ولایت به مردم واقعیت‌ها را نمی‌گوید.

سمیع‌الله صمیم یکی از اعضای ولسی جرگه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"وضعیت امنیتی در فراه خوب نیست، طالبان رسماً در این ولایت گمرک دارند و از موترها محصول می‌گیرند و افرادی که در جنگ‌های جاری بی‌جا شده‌اند، با مشکلات جدی روبه‌رو اند."

از سوی دیگر محمداگل مجاهد کارشناس مسایل نظامی می‌گوید، قاچاق مواد مخدر در فراه، سرحد مشترک با ایران و موقعیت جغرافیایی فراه در حوزه غرب زمینه نا امنی در این ولایت را فراهم کرده‌است.

به‌گفته وی، نا امنی در فراه بالای تمام ولایت‌های حوزه غرب تأثیرات منفی دارد و حکومت باید در این راستا اقدامات عاجل و جدی را انجام دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG