لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

نگرانی‌های نماینده‌گان مردم در پیوند به سقوط احتمالی ولایت فراه


شماری از نماینده‌گان مردم فراه در ولسی جرگه و شورای ولایتی این ولایت می‌گویند طالبان در بسیاری از بخش‌های مرکز این ولایت جابه‌جا شده و اگر به این وضعیت توجه نشود مانند کندز فاجعه آفرین خواهد شد.

گسترش نا امنی‌ها در فراه و حتی رسیدن طالبان مسلح به نزدیکی مرکز این ولایت، نگرانی جدی نماینده‌گان فراه در ولسی جرگه، اعضای شورای ولایتی و باشنده‌‌گان این ولایت را برانگیخته است.

نماینده‌گان این ولایت در ولسی جرگه هشدار می‌دهند که اگر به وضعیت این ولایت رسیده‌گی نشود، پیامد آن مانند کندز که دو سال پیش به دست طالبان سقوط کرد فاجعه می‌آفریند.

محمد سرور عثمانی فراهی یکی از این نماینده‌گان در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه در این باره گفت:

"فراه در وضع خطرناکی قرار دارد ولی توجه جدی صورت نگرفته‌است و طالبان در چند کیلومتری شهر فراه نفوذ کرده‌اند، اگر توجه نشود سقوط خواهد کرد و روزانه صدها تن در این ولایت تلف می‌شوند و اگر این شهر سقوط کند مانند کندز فاجعه آفرین خواهد بود."

از سوی دیگر گل احمد فقیری یکی از اعضای شورای ولایتی فراه روز شنبه «۳۰ جدی ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت که هم اکنون طالبان تحرکات شان در بخش‌های از مرکز این ولایت را آغاز کرده‌اند.

وی می‌گوید طالبان در این ولایت در مقایسه به نیرو های امنیتی با تجهیزات نظامی بیشتر و بهتری مجهز استند و شب هنگام به پوسته‌های امنیتی حمله می‌کنند.

به گفته او این گروه در حال پیشروی در بخش‌های از مرکز فراه استند.

به گفتۀ او:

"از وضع نا امن فراه مردم بسیار تشویش دارند، بر پوسته‌ها حمله می‌کنند و پولیس را تباه کردند، امکانات و تجهیزات هم ناچیز است و اگر دشمن داخل شهر شود، پیامد آن تباهی و بدبختی مردم خواهد بود."

فراه از ولایات نا امن در غرب افغانستان شمرده می‌شود و به گفته نماینده‌های مردم در شورای ولایتی از چهار ماه به این‌سو نا امنی‌ها و حملات طالبان مسلح بر بخش‌های نزدیک به مرکز این ولایت افزایش یافته است.

گسترش فعالیت طالبان در بخش‌های از مرکز این ولایت چندان قابل نگرانی نیست

در این میان، ناصر مهری سخنگوی والی فراه می‌گوید، گسترش فعالیت طالبان در بخش‌های از مرکز این ولایت چندان قابل نگرانی نیست و هم اکنون به گفته وی نیرو های تازه نفس برای سرکوب کردن این گروه به آن ولایت رسیده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع افغانستان علت بیشتر شدن فعالیت طالبان در ولایت فراه را دست‌یابی این گروه به سلاح‌های که از سوی حامیان شان از آن‌سوی خط دیورند در اختیار این گروه قرار داده شده می‌خواند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع در صحبت با رادیو آزادی تأکید می‌ورزد که هم اکنون نیرو های امنیتی در ولایت فراه سرگرم عملیات استند و تلفات سنگینی نیز به طالبان وارد کرده‌اند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"عملیات‌های ما در آن جاها که تهدید وجود دارد ادامه داشته، به عملیات ادامه می‌دهیم و در آینده نیز برای آرامش مردم این عملیات‌ها را با کارگیری از تمامی ظرفیت‌ها انجام خواهیم داد تا امنیت در این کشور تأمین گردد."

اما عبدالحی آخندزاده معاون کمیسیون امور امنیتی ولسی جرگه عدم هماهنگی میان نیرو های امنیتی افغان، عدم دسترسی این نیروها به تجهیزات لازم و ناتوانی نهادهای کشفی و استخباراتی را مشکل عمده می‌خواند.

وی می‌گوید که اگر به این موارد توجه نشود و عملیات‌ها شدت نیابد برخی ولایات به‌شمول فراه با تهدید بیشتر و حتی با خطر سقوط روبه‌رو خواهد شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG