لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

راپور ابتدایی حملۀ هوتل انترکانتیننتال به رئیس جمهور غنی ارائه شد


در سومین روز بعد از حملۀ اخیر بر هوتل انترکانتیننتال در کابل، مقامات افغان مصروف تحقیقات در مورد چگونگی این رویداد بودند.

روز سه‌شنبه «۰۳ دلو ۱۳۹۶» نیز خبرنگاران اجازه نیافتند که از محل رویداد دیدن کنند.

به نوشتۀ آژانس خبری رویترز، اجلاس مسئولان امنیتی در داخل هوتل جریان داشت.

از جانب دیگر در ارگ ریاست جمهوری، در اجلاس سرقوماندانی اعلی قوای مسلح افغانستان راپور ابتدایی تحقیقات در مورد این حمله به محمد اشرف غنی ارائه شد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در بارۀ گزارش تحقیقات در مورد حمله بر هوتل انترکانتیننتال به رادیو آزادی گفت:

"تا فعلاً گزارش‌های تحقیقات در مراحل ابتدایی آن که آمار تلفات است، قرار دارد. این یک حملۀ خیلی پیچیده بود و به تحقیقات همه‌جانبه نیاز دارد که در مرحلۀ بعدی جزئیات چگونگی حمله به شما ارائه خواهد شد."

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

این در حالیست که آژانس خبری فرانس پرس از قول برخی شاهدان عینی این رویداد می‌گوید، قبل از حمله در تأمین امنیت این هوتل خلاء‌های وجود داشت.

عزیز طیب یک مقام شرکت تیلیکام به این آژانس گفته‌است، برای‌شان در آن روز گفته شد که اسکن تلاشی بکس‌ها کار نمی‌کند و قبل از داخل شدن به هوتل در اتاق اسکن نیز محافظ مسلح را ندیده‌است.

فرانس پرس از قول خبرنگار و رانندۀ این آژانس در کابل که صبح روز شنبه به هوتل انترکانتیننتال رفته بودند می‌نویسد که آن‌ها نیز تلاشی هوتل را سرسری خوانده‌اند.

شرکت امنیتی خصوصی کابل-بلخ مسئولیت تأمین امنیت این هوتل را چند هفته قبل به عهده گرفت.

آژانس خبری رویترز از قول سید رحیمی رئیس شرکت کابل-بلخ می‌نویسد که در یک اعلامیه گفته است:

"قبل از وقت است که در مورد چگونگی این رویداد نتیجه‌گیری شود."

به‌گفتۀ سید رحیمی، آن‌ها با تحقیقات حکومت در مورد این رویداد به‌طور کامل همکاری می‌کنند و بیش از این چیزی برای گفتن ندارد.

یک مقام ارشد افغان که در تحقیقات این رویداد سهم دارد به آژانس خبری رویترز گفته‌است، کارمندان شرکت امنیتی کابل-بلخ خیلی کم مقاومت کرده‌اند.

به‌گفته وی، در وقت وقوع این رویداد ۱۵ کارمند این شرکت مؤظف بوده‌اند، ولی یکی از آن‌ها هم در برابر حمله کننده‌گان قرار نگرفته‌است.

به‌گفته این مقام، آن‌ها یا تماشا می‌کردند و یا هم پنهان شده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، پنج حمله کننده که یونیفورم اردوی ملی را به تن داشتند از دو پوستۀ تلاشی هوتل انترکانتیننتال عبور کردند و در نتیجۀ این حمله که از شام شنبه تا بعد از ظهر یک‌شنبه «۰۱ دلو ۱۳۹۶» ادامه داشت، به‌شمول ۱۴ خارجی، ۲۲ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

وزارت خارجۀ امریکا روز سه‌شنبه گفت، تعدادی از شهروندان این‌کشور نیز در بین قربانیان این رویداد شامل اند.

سایر قربانیان این رویداد را شهروندان اوکراین، وینزویلا، جرمنی و قرغزستان تشکیل می‌دهند که اکثریت آن‌ها کارمندان شرکت هوایی خصوصی کام ایر بودند.

XS
SM
MD
LG