لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۳

ارگ از درج نام‌های ۶ عضو طالبان و شبکه حقانی در لیست سیاه امریکا استقبال کرد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید پیوسته خواست افغانستان همین بوده که باید فشارها بر کشورهای حامی هراس افگنان بیشتر گردد و اکنون از اقدام امریکا در پیوند به شامل شدن نام‌های شماری از اعضای طالبان و شبکه حقانی در فهرست سیاه این‌کشور استقبال می‌کند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، تحریم‌ها یکی از گزینه‌های فشار بر گروه‌های هراس افگن و کشورهای حامی این گروه‌هاست.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"در اِعمال فشارها بر تروریستان تحریم‌ها یکی از گزینه‌ها است و ما از آن استقبال می‌کنیم، ما انتظار داریم که اقدامات در برابر گروه‌های تروریستی و کسانی‌که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند بیشتر و شدید تر باشد چون تداوم فعالیت آزادانه گروه‌های تروریستی می‌تواند تهدید بزرگ در برابر منطقه و کشورها باشد."

آقای مرتضوی می‌گوید ادامه فشارهای امریکا بر کشورهای حامی تروریزم نشان دهنده آن است که این‌کشورها و گروه‌های تروریستی به انزوا بیشتر کشانیده خواهند شد.

ایالات متحد امریکا اعلام کرده‌است که شماری از اعضای گروه طالبان و شبکه‌ی حقانی را در فهرست سیاه و تحریم‌های این‌کشور قرار داده‌است.

معاون وزارت مالیه‌ امریکا در امور مبارزه با هراس‌افگنی و استخبارات مالی روز پنج‌شنبه گفته‌است که این افراد شامل چهار تن از اعضای گروه طالبان و دو تن از اعضای شبکه حقانی استند که همۀ آنان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند.

سیگل منادلکر، گفته‌است که این شش تن در انجام حمله‌ها بر نیروهای ائتلاف در افغانستان و تمویل گروه طالبان و شبکه حقانی دست دارند.

عبدالصمد ثانی، عبدالقدیر بصیر، حافظ محمد پوپلزی، مولوی عنایت الله، فقیر محمد و گلاخان از طالبان و اعضای شبکه حقانی استند که شامل فهرست سیاه امریکا شده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم

در این میان، معاون وزارت مالیه‌ امریکا هم‌چنان به همکاری پاکستان در این زمینه تأکید کرده و گفته که حکومت پاکستان باید در نابودی پناهگاه‌های تروریستان و لانه‌های طالبان و شبکه حقانی و نیز منابع تمویل آنان در خاکش با امریکا همکاری کند.

از سوی دیگر شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان هر چند از این اقدام امریکا استقبال می‌کنند اما به فشارهای بیشتر بر پاکستان تأکید می‌ورزند.

عبدالحی آخندزاده عضو ولسی جرگه افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"تا هنگامی‌که فشارها بر مرکزهای شبکه حقانی و طالبانی‌که در پاکستان قرار دارند وارد نگردد، فکر نکنم که با این اقدام طالبان به پذیرفتن صلح حاضر شوند."

آقای آخندزاده می‌گوید، اقدامات اخیر امریکا یک نوید است بر این‌که واشنگتن از راه این فشارها پاکستان را به همکاری در پروسه صلح افغانستان وا بدارد و اما به گفته او این فشارها باید هم‌چنین ادامه داشته باشند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG