لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

ارگ: کشورهای حامی تروریزم باید تحت فشار قرار گیرند


به ادامه فشار‌های جهانی به‌خصوص ایالات متحده امریکا بر پاکستان، ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، برای تأمین ثبات در منطقه و جهان آوردن فشار بر کشور های‌که از تروریزم حمایت می‌کنند، حتمی است.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور این سخنان را روز چهارشنبه «۰۴ دلو ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی مطرح کرد.

وی گفت:

"این فشار‌ها باید آورده شوند، چون جهان و منطقه با تهدید‌های امنیتی روبه‌رو اند. مسئله به همه مشخص است که تروریزم در کجا پناهگاه دارد و آموزش می‌بیند."

ریاست جمهوری پس از آن این اظهارات را مطرح می‌کند که اخیراً قصر سفید از پاکستان خواسته‌است که رهبران طالبان را بازداشت و یا از خاک آن‌کشور اخراج کند.

سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید
سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید

سارا هاکبی سندرز سخنگوی قصر سفید پس از حمله مرگبار بر هوتل انترکانتیننتال در کابل در یک کنفرانس خبری گفت، حکومت پاکستان باید در بارۀ رهبران طالبان دست به کار شود که در این‌کشور حضور دارند.

در نتیجۀ حمله بر هوتل انترکانتیننتال به‌شمول برخی شهروندان امریکایی، ۱۴ تن از اتباع خارجی نیز کشته شده‌اند.

وزارت خارجه امریکا گفته که در این حمله شماری از شهروندان این‌کشور کشته و زخمی شده‌اند، اما این وزارت در این باره جزئیات بیشتر نمی‌دهد.

از آغاز سال روان میلادی به این‌سو روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد به خرابی گراییده‌است.

وزارت خارجه پاکستان در باره خواست اخیر واشنگتن به سؤال رادیو آزادی جواب نداد، اما پیش از این شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان گفته‌است، پاکستان نباید از کوتاهی امریکا در افغانستان ملامت شود.

برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند، با توجه به خواست اخیر واشنگتن از اسلام‌آباد به نظر می‌رسد که امریکا در آوردن فشار بر پاکستان جدی است.

خالد سادات یکی از این کارشناسان در این باره گفت:

"من فکر می‌کنم که فشار‌های اخیر امریکا بر پاکستان به‌گونۀ خاص اظهارات قصر سفید بعد از حمله کابل یک مثال خوب از افزایش فشار‌ها به این‌کشور است. به نظر من حالا امریکا می‌خواهد از تمام راه‌های ممکن پاکستان را تحت فشار بگیرد."

به‌گفته آقای سادات فشار‌های اخیر ایالات متحده امریکا بر پاکستان افغانان را نسبت به تأمین ثبات در منطقه و به‌خصوص افغانستان امیدوار ساخته و برای رسیدن به این هدف این فشار‌ها باید دوام کنند.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG