لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

دیدگاه‌های مختلف در مورد مؤثریت نقش اندونیزیا در تأمین صلح افغانستان!


معاون اول مشرانو جرگه افغانستان هرچند سفر رئیس جمهور اندونیزیا به این‌کشور را در بخش حکومتداری، اقتصاد و تأمین دموکراسی مفید می‌خواند، اما در بخش تأمین صلح آن را به دیده شک می‌نگرد.

محمد علم ایزدیار که روز سه‌شنبه «۱۰ دلو ۱۳۹۶» با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت، تا هنوز معلوم نیست که آیا اندونیزیا می‎تواند به گروه‌های تروریستی فشار های لازم را وارد کند یا نه؟

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان
محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"تا هنوز روشن نیست که آنان بالای گروه‌های مسلح، طالبان و تروریست‌ها فشارهای لازم وارد کرده می‌توانند یا نه و یا این‌که این‌کشور این گروه‌ها را به صلح حاضر کرده می‌تواند یا نه؟ مسئله دیگر این‌که آیا اندونیزیا با پاکستان و کشور های دیگر که با تروریست‌ها رابطه و هماهنگی دارند یا ندارند و آنان آیا آماده‌اند که در قضیه افغانستان بحث‌های مفید و همه‌جانبه کنند یا نه؟"

این در حالی‌است که جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا روز دوشنبه در یک سفر رسمی به کابل آمد و پس از دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت، کشورش آماده‌است که با افغانستان در بخش آوردن صلح همکاری کند.

رئیس جمهور اندونیزیا این را هم گفت که کشورش در کنار صلح با افغانستان در بخش‌های اقتصادی، تجارتی، زیربنایی و برخی موارد دیگر کمک و همکاری خواهد کرد.

جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا
جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونیزیا

رئیس جمهور اندونیزیا پیش از این سفر به پاکستان رفته بود و در جریان دیدار با ممنون حسین همتای پاکستانی خود پیشنهاد ایجاد یک کمیته مشترک علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا را کرده‌است.

در همین حال قیام‌الدین کشاف رئیس شورای علمای افغانستان روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در کابل از اظهارات رئیس جمهور اندونیزیا در باره صلح این‌کشور استقبال کرده و ایجاد کمیته مشترک علمای سه کشور را یک گام مثبت خواند.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان سیاسی سفر رئیس جمهور اندونیزیا در باره صلح به افغانستان را با اهمیت خوانده می‌گویند، نقش این‌کشور برای حل مشکلات افغانستان مهم است.

فیض محمد زلاند یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"اندونیزیا در تاریخ معاصر خود پیشینه زیادی در بخش جنگ‌های داخلی و خشونت‌ها دارد و در این بخش تلاش‌های زیادی را کرده که موفق بوده‌است. دوم این‌که اندونیزیا به‌عنوان یک کشور مسلمان بر اساس نیت نیک می‌تواند در صلح افغانستان نقش مثبت ایفا کند."

این در حالیست که حکومت افغانستان در اظهارات تازه خود گفته‌است، طالبان فرصت گفت‌وگو های صلح را از دست داده‌اند و حکومت صلح را از طریق میدان‌های جنگ به دست می‌آورد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا هم با توجه به وضعیت جاری در افغانستان گفته‌است، فکر نمی‌کند که ایالات متحده امریکا در حال حاضر برای گفت‌وگو با طالبان مسلح آماده باشد.

اما فیض محمد زلاند کارشناسان افغان این اظهارات مقام‌های امریکایی و افغان را احساساتی خوانده می‌گوید، چنین اظهارات جنگ را طولانی می‌کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG