لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۷

کمیسیون حقوق بشر: اطفال کارگر در بلخ به وضعیت ناگواری مواجه‌اند


مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان از وضعیت ناگوار حقوق بشری اطفال کارگر در ولایت بلخ ابراز نگرانی می‎کنند.

آنان می‎گویند که اطفال کارگر در مزارشریف در وضع ناگوار حقوق بشری قرار دارند.

به گفته آنان انجام کارهای شاقه در کوچه و بازارهای مزارشریف باعث شده‎است که هزاران تن از کودکان کارگر از ادامه تعلیم باز بمانند.

سید محمد سامع مسئول کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان گفته‎است که نبود امنیت و پاین بودن سطح اقتصادی خانواده‎ها باعث شده‎اند که هزاران تن از اطفال در بلخ دست به انجام کارهای شاقه بزنند.

اطفال افغان
اطفال افغان

وی در رابطه می‎گوید:

"اطفال کارگر در شهر مزارشریف در وضع ناگوار قرار دارند، آنان به دلیل نبود اقتصاد خوب در خانواده مجبور به کار کردن شده‎اند، نبود امنیت نیز بر این مسئله تاثیر گذار است و بعضآ والدین که معتاد به مواد مخدر هستند اطفال شان را مجبور به کار کردن در بازار می‎کنند."

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‎گویند نبود امنیت و افزایش فعالیت‎های تروریستی در ولایات شمالی نیز به افزایش آمار اطفال کارگر در بلخ کمک کرده‎است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان اداره کار و امور اجتماعی بلخ را متهم می‎کند که در قسمت مساعد ساختن زمینه کار به والدین اطفال کارگر باز مانده‎است.

این کمیسیون می‎گوید که نهادهای دولتی مسئول در بلخ باید به منظور جلوگیری از انجام کارهای شاقه اطفال کارگاه‎های آموزشی فنی و زمینه کارهای تخنیکی را که در حد توانایی اطفال باشند مساعد سازد.

با این حال ریاست کار و امور اجتماعی بلخ موجودیت هزاران تن از اطفال کارگر در بلخ را تائید می‎کند و مسئولان در این نهاد می‎گویند که آنان برای شماری زیاد از این اطفال زمینه انجام کارهای مناسب و در حد توان آنان را مساعد ساخته‎است.

محمد ذاکر رسولی مسئول شبکه محافظت از اطفال در ریاست کار و امور اجتماعی بلخ می‎گوید که انجام کارهای شاقه بر اطفال اثرات روحی و روانی دارند که هم جسمآ از رشد باز می‎مانند و هم روحآ با مشکلات دچار می‎باشند.

آقای رسولی گفت:

"برنامه‎های بدیل معیشت است و انجام آگاهی‎ها اثر گذار نیست که آنان نیازمند پول هستند تا امرار حیات کنند به همین دلیل ما برنامه بدیل معیشت را طرح کردیم که در مجلس ولایتی تصویب خواهد شد."

در حالی مسئول کمیسیون حقوق بشر افغانستان وضع حقوق بشری اطفال کارگر در بلخ ناگوار توصیف می‎کنند که در سایر شهرهای بزرگ کشور ده‎ها هزار طفل مصروف انجام کارهای اند که از حد توانا شان بالا است و مسئله یاد شده آینده آنان را با سرنوشت گنگ و مبهم گره زده‎است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی-بلخ

XS
SM
MD
LG