لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۷

گروۀ بین المللی بحران: در سال ۲۰۱۸وضعیت در افغانستان وخیم تر خواهد شد


گروۀ بین المللی بحران می‌گوید، در سال ۲۰۱۸ میلادی وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم تر خواهد شد.

در گزارش اخیر این گروه که سی و یکم جنوری نشر شد، افغانستان در لست ده کشور جهان قرار گرفته است که با خطر وقوع جنگ مواجه اند.

بر اساس این گزارش در سال گذشته میلادی طالبان با افزایش حملات تلفات سنگین را به مردم افغانستان وارد کرده‌اند و احتمال دارد که این حملات در سال ۲۰۱۸ افزایش یابد، تا اعتماد مردم را به حکومت افغانستان صدمه زند. در این گزارش به حملۀ موتر بمب ۲۷ جنوری اشاره شده‌است که در نتیجۀ آن بیش از صد تن کشته و حداقل دو صد تن دیگر زخمی شدند.

در گزارش گروۀ بین المللی بحران انتقاد شده‌است که در پالیسی جدید ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی، روی فشار نظامی بیشتر تمرکز گردیده و تلاش‌ها برای حل سیاسی منازعه کم‌رنگ شده‌است.

اما حکومت افغانستان تأکید می‌کند که برای کشانیدن طالبان به میز مذاکرات گام‌های برداشته است.

محمد اکرم خپلواک رئیس دارالانشا شورای عالی صلح افغانستان در یک برنامه زندۀ رادیو آزادی به این نگرانی گروۀ بین المللی بحران چنین پاسخ داد:

اکرم خپلواک
اکرم خپلواک

"تحولاتی که در این چهار ماه گذشته در بخش صلح در افغانستان آمده، در هشت سال گذشته وجود نداشت. ما به طالبان می‌گویم که به مذاکرات بین الافغانی آماده‌ایم، اگر آن‌ها در زمینه دفتر و سایر مسایل مشکلات دارند، ما برای آن آماده‌ایم. ما همه شرط‌های آن‌ها را گرفته‌ایم و اقدامات بزرگتر از این وجود ندارد."

به گفته آقای خپلواک، اما هنوز هم برخی حلقات از طالبان به‌حیث وسیله استفاده کرده، می‌خواهند تلاش‌های صلح را ناکام سازند.

محمد اکرم خپلواک با اظهار این که، حکومت افغانستان برای از بین بردن این گروه‌ها مبارزه را ادامه خواهد داد، می‌گوید:

"علمای افغانستان گرد آمده، از طالبان خواستند به تلاش های صلح بپیوندند. کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اینجا آمده بود از موقف حکومت افغانستان حمایت کرد. کدام اقدامات در مورد صلح لازم است که ما آن‌را انجام نداده‌ایم؟"

در گزارش گروه بین المللی بحران همچنان گفته شده‌است، در سال ۲۰۱۸ میلادی، افغانستان با بی‌ثباتی سیاسی نیز مواجه خواهد شد.

در این گزارش اتهامات بالای محمد اشرف غنی رئیس جمهور که گویا قدرت را غصب کرده، قضیه عبدالرشید دوستم معاون وی، منازعه با عطا محمد نور والی سابق بلخ، تاخیر در تدویر انتخابات پارلمانی و برخی مسایل دیگر موضوعاتی خوانده شده‌اند که می‌تواند افغانستان را با بی‌ثباتی سیاسی مواجه کند.

اشرف غنی
اشرف غنی

در گزارش گروه بین المللی بحران که سی و یکم جنوری نشر شد، برای بیرون رفت از وضعیت کنونی در افغانستان برخی پیشنهادت نیز ارائه شده این گروه تاکید کرده‌است که رهبران اروپایی باید ایران و عربستان را تشویق کنند تا با استفاده از نفوذ شان بالای طالبان آن‌ها را به میز مذاکرات بکشانند.

همچنان از حکومت افغانستان خواسته شده‌است تا برای تدویر انتخابات مصمم بوده، برای حل منازعات سیاسی در این کشور یک اجماع را ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG