لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

"CIA" در تلاش تشخیص و منجمد کردن منابع مالی طالبان است


ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا (CIA) می‌گوید، طالبان مسلح از عواید مواد مخدر منفعت می‌برند و امریکا در تلاش تشخیص و منجمد کردن این منابع می‌باشد.

اداره استخبارات مرکزی امریکا (CIA) در تلاش تشخیص منابع و مجرا های است که پول به دست آمده از درک قاچاق مواد مخدر از این طریق انتقال یافته و در اختیار گروه‌های تروریستی و جنگجو قرار می‌گیرد.

مایک پامپیو (Mike Pompeo) رئیس اداره استخبارت مرکزی امریکا هنگام سخنرانی در انستتیوت انترپرایز امریکا گفت، شبکه‌های جنایی و گروه‌های جنگجو اتکأ مالی‌شان بر عواید به‌دست آمده از درک کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را بیشتر ساخته اند و این پول‌ها از مجرا های مشخص مالی به آنان می‌رسد.

مایک پامپیو
مایک پامپیو

این مقام بلند پایۀ اداره استخبارات مرکزی امریکا می‌گوید، تلاش‌های تازه را آغاز کرده‌اند تا در همکاری و هماهنگی با ادارات مالی امریکا، به‌ویژه وزارت دارای این‌کشور مجراهای را تشخیص نمایند که از آن طریق پول مواد مخدر به طالبان مسلح می‌رسد.

او افزود:

"من طالبان را هم به لیست گروه‌های که از عواید مواد مخدر نفع می‌برند اضافه می‌کنم. ما در این بخش ظرفیت‌های خود را بیشتر ساخته‌ایم. ما مشترکاً با وزارت دارایی امریکا کار می‌کنم تا منابع و شبکه‌های عایداتی این گروه‌ها را تثبیت و بر ضد آنان اقدام نمایم. گزینه‌های را که پالیسی‌سازان پیشنهاد کرده‌اند، عبارت از وضع تحریم‌ها خواهد بود، اما راه‌های دیگر نیز وجود دارند. اگر ما منابع مالی آنان را تشخیص دهیم، ما این توانایی را داریم که مانع دسترسی آنان به این منابع شویم."

افغانستان در سال روان از لیست خاکستری گروه اقدامات مالی جهانی بیرون شد که بر اساس آن تعهد کرده‌است که با تمویل تروریزم و تطهیر پول مبارزه خواهد کرد، سطح نظارت مالی و ایجاد سیستم نظارتی اسعار در سرحدات را نیز به وجود خواهد آورد.

پیش از این د افغانستان بانک نیز گفته بود که به‌‌خاطر جلوگیری از انتقال پول سیاه به بیرون از افغانستان، سیستمی منظمی را تأسیس کرده‌اند، اما هم‌زمان با آن وزارت داخله گفت که در سال جاری چندین صراف را به اتهام انتقال پول سیاه به‌‌دست آمده از مواد مخدر دستگیر کرده‌‌اند و بخشی از این پول‌های به ‌دست آمده نیز از طریق بانک‌ها به بیرون از کشور انتقال داده می‌شد.

محب شریف کارشناس مسایل مالی و بانکی می‌گوید، قاچاقبران و گروه‌های مسلح از سه مجرای مختلف رسمی و غیر رسمی به هدف حواله پول مواد مخدر استفاده می‌کنند.

او افزود:

"هنگامی که پول سیاه از درک مواد مخدر به‌دست آید، آنان (گروه‌های مافیایی) تلاش می‌کنند که با این پول اشیای تجارتی را خریداری کنند و آن را به افغانستان وارد نمایند و با فروش این اشیا در افغانستان، پول به‌دست آمده را در اختیار گروه‌ها و شبکه‌ها قرار می‌دهند. مسئله مهم دیگر این که، هرگاه آنان بخواهند پول را از یکجا به جای دیگر انتقال دهند، از سیستم حواله استفاده می‌کنند. مجرای مهم دیگر استفاده از بانک‌ها است و آنان زمانی از بانک استفاده می‌کنند که دو طریقه قبلی ناکام شود."

این در حالی است که پیش از این قوماندان عملیاتی نیرو های ناتو در مصاحبه با رادیو آزادی گفته‌است، مصارف سالانه طالبان ۵۰۰ میلیون دالر است که ۶۰ درصد آن از مواد مخدر به دست می‌آید و طالبان مسلح تنها ۲۰۰ میلیون دالر آن را از ولایت هلمند به‌دست می‎آورند.

آقای شریف پیشنهاد می‌کند که برای جلوگیری از دوام انتقال و حواله پول از طریق بانک‌ها و سیستم حواله، نهادهای مالی دولت افغانستان نیز در تشخیص مجراهای داخلی با ایالات متحده همکاری کند، تا از رسیدن میلیون‌ها دالر پول مواد مخدر به گروه‌های جنگجو جلوگیری صورت گیرد.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG