لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

یک هیئت بلند رتبۀ پاکستانی امروز "شنبه" وارد کابل شد


یک هیئت پاکستان به ریاست تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجۀ این‌کشور امروز شنبه «۱۴دلو۱۳۹۶» به کابل رسید.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در مورد هدف سفر این هیئت گفت:

"سفر این هیئت به کابل در پیوند به نگرانی‌ها و تعهدات دو جانبه در مورد مبارزه قاطع علیه تروریزم بخصوص پس از حملات غیر انسانی تروریستان و به ادامه گفت‌وگو‌های وزیر داخله و رئیس امنیت ملی با رهبری حکومت پاکستان در جریان سفر اخیر‌ شان به اسلام آباد صورت می‌گیرد."

آقای مستغنی افزود که هیئت پاکستان و نماینده‌های افغانستان به رهبری حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان امروز دیدار می‌کنند.

به گفته او در این دیدار، تعهدات دو جانبه ارزیابی می‌شود و انتظار می‌رود روی یک چارچوب مشخص با طرح واضح زمانی توافق شود.

این هیئت پس از دیدار هفته گذشته مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان از اسلام آباد وارد کابل شد.

حکومت افغانستان گفته‌است این مقام‌ها اسناد و شواهد انکار ناپذیر را در مورد سازمان‌دهی حمله‌ها علیه افغانستان در پاکستان به مقام‌های آن‌کشور سپردند.

  • معلومات قبلی

در حالی‌که رئیس جمهور افغانستان یکبار دیگر خواستار اقدامات عملی اسلام آباد در مبارزه علیه تروریزم شده‌است، یک هیئت بلند رتبۀ پاکستانی به دنبال بازدید اخیر مقامات ارشد افغان از اسلام آباد امروز شنبه «۱۴دلو۱۳۹۶» وارد کابل می‌شود.

اما در بارۀ چگونگی بازدید این هیئت پاکستانی و موضوعاتی‎که ممکن در آن مطرح شود، اظهارات متفاوت از جانب اسلام آباد و کابل صورت گرفته‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به دنبال حملات اخیر مرگبار در کابل و ولایات دیگر و بازدید رئیس عمومی امنیت ملی و وزیر داخله این کشور از پاکستان، دیروز جمعه یکبار دیگر از اسلام آباد خواستار اقدامات عملی در امر مبارزه علیه تروریزم شد.

حکومت افغانستان به این باور است که حملات اخیر شورشیان که بیشترین تلفات را به افراد ملکی وارد کرد از سوی شورشیان مستقر در آنسوی سرحد در پاکستان سازماندهی و اجرا شده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی در مورد گفت:

"لیست منظم این افراد و شبکه‌های‌شان با دولت پاکستان شریک شده، ما منتظر اقدام هستیم، حرف و پروسه، حرف‌های روی کاغذ است، عمل واضح و مشخص را ملت افغانستان تقاضا دارد."

در حملات انتحاری و گروهی اخیر شورشیان در کابل، ننگرهار و کندهار حدود ۱۵۰ تن که اکثریت‌شان غیر نظامیان اند کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

کابل می‌گوید که مقامات افغانستان در بازدید اخیر از اسلام آباد شواهد موثق و انکار ناپذیر به ارتباط این حملات را به جانب پاکستان سپرده و خواستار اقدامات جدی آن‌ها شده‌اند.

ویس احمد برمک وزیر داخلۀ افغانستان پس از برگشت از اسلام آباد روز پنج‌شنبه در کابل گفت که یک سند با خواسته‌های مشخص به جانب پاکستان سپرده شد و با هیئت پاکستانی که قرار است امروز شنبه وارد کابل شود در بارۀ سؤال‌های مطرح شده از جانب مقامات افغان مباحثات واضح و صریح صورت خواهد گرفت و در روشنایی آن اقدامات خواهد شد.

ولی اعلامیه دیروز جمعه سفارت پاکستان در کابل گفت که این‌کشور کدام وعده نداده‌است که در بارۀ معلوماتی‌که از سوی محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان به اسلام آباد سپرده شده پاسخ خواهد گفت و بازدید امروز هیئت پاکستانی از کابل در ادامه مذاکرات میان دو کشور صورت می‌گیرد.

اعلامیه می‌افزاید که این درست نیست که گفته شود که این هیئت پاکستانی مسایل مطرح شده در بازدید اخیر مقامات افغان از اسلام آباد را دنبال خواهد کرد و پاکستان اعتبار معلومات را که از جانب مقامات افغان بدست آورده‌است، بررسی می‌کند.

اما اعلامیه دیروز جمعه وزارت خارجۀ افغانستان گفت که بازدید این هیئت بلند رتبه مقامات ملکی و نظامی که تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجۀ پاکستان آنرا رهبری می‌کند در پیوند با نگرانی‌ها و تعهدات دو جانبه مبنی بر مبارزۀ قاطع با تروریزم و خصوصاً بعد از حملات غیر انسانی تروریستان و به ادامه گفت‌وگوهای اخیر وزیر امور داخله و رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان با رهبری حکومت پاکستان صورت می‌گیرد.

در این میان، کارشناسان به این باور اند که این بار هیئت پاکستانی در حالی از کابل بازدید می‌کند که تغییرات در سطح سیاست جهانی به نفع افغانستان رونما شده‌است.

امان الله احمدزی استاد پوهنزی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید که با در نظرداشت فشارهای‌که از سوی امریکا و غرب بر پاکستان وارد شده است افغانستان فرصت خوب دارد تا خواسته‌های خود را با پافشاری و اصرار بیشتر دنبال کند.

وی افزود:

" از طرف دیگر فشار مالی که امریکا گویا اعلان کرده که همکاری مالی خود را با پاکستان قطع می‌‍‌‌کند در صورتی‌که همکاری صادقانه با افغانستان در قسمت ریشه کن ساختن تروریزم نداشته باشند، این همه باعث می‌شود که این بار سفر مقامات امنیتی افغانستان به پاکستان مثبت باشد و بالمقابل نماینده‌های پاکستان زمانی‌که به افغانستان می‌آیند وعده‌های بسیار محکم بدهند و این وعده‌ها نتیجه بدهد."

اعلامیه روز جمعۀ وزارت خارجۀ افغانستان گفت، در نشست امروز میان هیئت پاکستانی و مقامات افغان، از جانب افغانستان به ریاست حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه، تعهدات دو جانبه ارزیابی گردیده توقع می‌رود که روی یک پلان مشخص با چهارچوب واضح زمانی توافق و اقدامات عملی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG