لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۳

برخی از اعضای ولسی جرگه به نتایج نشست‎های کابل و اسلام‌آباد امیدوار نیستند


هرچند وزارت خارجه افغانستان از تغییر موقف پاکستان در زمینه مبارزه با تروریزم سخن می‎زند اما برخی از اعضای هیئت اداری ولسی جرگه به این وعده‎ها به دیده شک نگریسته و خواهان اقدامات عملی از جانب پاکستان هستند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه روز یکشنبه «۱۵دلو۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت به رفت و آمد هیئت افغانستان و پاکستان و نتایج نشست‎های مشترک، زیاد امیدوار نیستند.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

او افزود:

"اسناد و مدارکی که افغانستان به پاکستان سپرده، ما امیدواریم که پاکستان در این بخش اقدام عملی و جدی کند اما متاسفانه تا کنون خوشبینی یا باور نداریم که رفت و آمد هیئت‎ها و تبادله اسناد نتیجه بدهد."

این در حالیست که یک هیئت پاکستان به ریاست تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجۀ این‌کشور روز شنبه به کابل آمد و با نماینده‌های افغانستان به رهبری حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان دیدار و گفت‎وگو کردند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه ناوقت روز شنبه در یک نشست خبری گفت که هیئت پاکستانی به پرسش‎های توضحیات دادند که در جریان سفر رئیس عمومی امنیت ملی و وزیر داخله افغانستان به پاکستان مطرح شده بود.

اما محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در مورد دیدار این هیات از کابل در صفحه تویترش نوشته که در زمینه بررسی‎ها در مورد حملات اخیر تروریستی در کابل همکاری می‎کنند اما در مورد وضاحت دادن به کابل اشاره نکرده‎است.

فیصل نوشته به کابل پیشنهاد کرده‎اند، بجای بازی اتهام وارد کردن بهتر است، هر دو طرف در مورد حملات مرگبار اخیر مشترکا بررسی و تحقیق کنند.

در حالی روند دیدار هیئت افغان و پاکستانی صورت می‎گیرد که رئیس جمهور غنی روز جمعه پاکستان را پناگاه طالبان خواند و گفت که مردم افغانستان از پاکستان خواستار اقدامات واضح و عملی است.

غنی از پاکستان اقدام عملی میخواهد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:07 0:00

از سوی هم شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان ناوقت روز شنبه در یک نشست خبری گفت، در مورد نشست اخیر هیئت‎های دو کشور پیشرفت صورت گرفته و هر دوطرف روی برخی موارد به توافق رسیده‎اند.

به گفته وی برخی مسایل دیگر هم است که باید بالای آن بحث و گفت‎وگو شود.

او افزود:

"نشست که صورت گرفته، روی پلان عمل افغانستان و پاکستان گفت‎وگو شد، پیشرفت‎های صورت گرفت و نشست در فضای صلح و برادری انجام شد اما برخی مسایل دیگر باقی مانده که باید به پیشرفت و توافق برسیم."

مستغنی گفت، اکنون پاکستان از آن موارد انکار کرده نمی‎تواند که افغاننستان به آن تاکید دارد.

به گفته وی برای بحث و گفت‎وگو روی موارد دیگر قرار است که یک هیئت از کابل به تاریخ ۹ فبروری به اسلام آباد بروند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG