لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

مقامات افغان و پاکستانی برای صلح و همبستگی در اسلام آباد دیدار می‌کنند


قرار است مقام‎های افغان و پاکستانی در چارچوب نشست موسوم به پلان عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی در روزهای جمعه و شنبه، نهم و دهم ماه فبروری در اسلام آباد دیدار کنند.

به اساس خبرنامۀ وزارت خارجۀ افغانستان هیئت ارشد مقام‎های نظامی و غیرنظامی پاکستان به ریاست تهمینۀ جنجوعه معین وزارت خارجۀ پاکستان دیروز شنبه در چارچوب همین نشست با همتایان افغان شان به ریاست حکمت خلیل کرزی در کابل دیدار کردند.

در خبرنامۀ در مورد جزئیات این دیدار توضیح داده نشده‎است.

دیدار مقامات افغان و پاکستانی در کابل
دیدار مقامات افغان و پاکستانی در کابل

دو روز پیش از این، ویس احمد برمک وزیر داخله و محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان در اول فبروری به اسلام آباد رفتند و یک روز بعدش در نشست خبری در کابل گفتند که اسناد و شواهدی را در مورد حمله‎های اخیر در شهر کابل به مقام‎های پاکستان سپرده‎اند.

در حمله بر هوتل انترکانتیننتال و حمله دیگری در نزدیک چهارراهی صدارت که طالبان گفتند کار آن‎ها بوده، بیش از صد تن کشته شدند که بسیاری شان غیرنظامی بودند.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در یک نشست خبری دیروز شنبه به خبرنگاران گفت که عمده ترین موضوع تأکید هیئت افغان بر توضیحات در مورد خواسته‎ها و انتظارات وزیر داخله و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از جانب پاکستان بود.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او افزود:

"هیئت پاکستان هم پاسخ شان مشخصاً این بود که آن چی را این‎ها تحویل داده‎اند، بررسی بالای آن آغاز شده‎است. در برخی از آن موارد گام‎های در گذشته هم برداشته شده و آن گام‎ها را تشریح کردند."

پیش ازین، در اعلامیۀ اول ماه فبروری که در صفحۀ انترنتی سفارت پاکستان در کابل نشر شد آمده که پاکستان هیچ تعهدی به پاسخ دادن به معلومات دریافت شده از سوی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان نسپرده‎است.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در تویتر نوشته‎است که پاکستان ضمن نکوهش حملۀ تروریستی کابل پیشنهاد تحقیق مشترک در مورد حمله‎های تروریستی را داده‎است.

او افزوده که بی جای بازی ملامتی دو طرف باید به گونۀ ملموس همکاری کنند.

اما، آیا این رفت و آمدها و دید و وادیدها صلح و همبستگی میان دو همسایه در پی خواهد داشت؟

ایمل ختک کارشناس مسایل سیاسی در پاکستان در گفت و گو با بخش مشال رادیو آزادی این گونه پاسخ داده‎است:

"در مورد تنش میان افغانستان و پاکستان نشست‎های بسیاری شده که به باور من دیگر به آن‎ها نیازی نیست. به اخلاص و اقدام‎های جدی نیاز است. برای آشتی میان دو کشور همسایه، به برقراری روابط استوار بر برابری نیاز است. تا هنگامی که پاکستان به افغانستان به عنوان یک دولت مستقل ننگرد، این روابط جور شده نمی‎تواند."

اسلام آباد در گذشته گفته که از صلح به رهبری و مالکیت افغان‎ها پشتیبانی می‎کند، اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به روز جمعه گفت از پاکستان حرف‎های روی کاغذ نه بلکه اقدام‎های عملی می‎خواهند.

XS
SM
MD
LG