لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

تاخیر احتمالی در برگزاری انتخابات ولسی جرگه افغانستان


هرچند شانزدهم ماه سرطان سال آینده تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها تعین شده بود؛ اما اکنون کمیسیون مستقل انتخابات از تاخیر احتمالی در برگزاری این روند سخن می‎زند.

کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید، در صورت نیاز تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی به تعویق خواهد افتاد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون امروز یکشنبه «۱۵دلو۱۳۹۶» در نشست خبری یی هرچند تاریخ برگزاری این روند را مشخص نساخت؛ اما تاکید کرد که کمیته تخنیکی کمیسیون در این باره کار می‎کند و بسیار زود معلومات در این باره با مردم شریک ساخته خواهد شد.

صیاد گفت به علت مشکلات چون اداری، برکناری رئیس پیشین این کمیسیون، تاخیر در گزینش کمیشنران و برخی از مشکلات دیگر سبب تاخیر احتمالی اعلام تاریخ برگزاری انتخابات شده‎است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

او افزود:

"پس از برکناری رئیس پیشین کمیسیون و تعین اعضای جدید، برخی از روند تدارکاتی و موضوعات دیگر سبب شد که وقت را از دست دادیم، ما پس از مطالعه دقیق و فراگیر یک تاریخ جدید را انشاالله اگر نیاز بود اعلام می‎کنیم، ممکن کمی انتخابات از آن تاریخ اعلام شده به تعویق افتد."

صیاد هرچند از تاریخ مشخصی که تا آن زمان برگزاری انتخابات به تعویق می‎افتد چیزی نگفت؛ اما گفته می‎شود که ممکن تاریخ برگزاری انتخابات یک ماه اعلام بعد گردد.

با این همه، وی می‎گوید که کمیته تخنیکی در این زمینه کار می‎کند و به بسیار زودی معلومات در این باره با مردم شریک ساخته خواهد شد.

پیش از این کمیسیون اعلام کرده بود که انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها در شانزدهم ماه سرطان سال ۱۳۹۷ خورشیدی برگزار می‎گردد.

صیاد می‎گوید، اگر به اعلام تاخیر در تاریخ برگزاری انتخاباتی نیاز محسوس شود، آنگاه با نهادهای مربوط در این زمینه مشوره خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات همچنان می‎گوید، در انتخابات آینده بجای تذکره‎های برقی، رای دهنده‎گان می‎توانند از تذکره‎های کاغذی کار گیرند و به همین منظور این کمیسیون تفاهم نامه یی را با اداره ثبت احوال نفوس نیز امضا کرده‎است.

بر بنیاد این تفاهم نامه، برای ۱۰ میلیون تن از باشنده‎گان که یا به افغانستان تازه بازگشت کرده‎اند و یا هم تذکره‎های شان را گم کرده‎اند تذکره کاغذی توزیع خواهد شد.

حال شماری از نهادهای ناظر انتخابات می‎گویند از این‎که انتخابات از شفافیت و سراسری بودن برخوردار باشد نا امید شده‎اند.

کارمندان کمیسیون انتخابات هنگام انتقال اوراق رای دهی
کارمندان کمیسیون انتخابات هنگام انتقال اوراق رای دهی

محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات عادلانه و شفاف افغانستان می‎گوید، کمیسیون باید با این روند واقع بینانه برخورد کند و از بازی‎های‎که با مردم پیشه کرده‎است دست بردارد.

او افزود:

"با آن‎که منابع مالی در اختیار دارند و اعضای این کمیسیون تکمیل شده نمی‎توانند مستقلانه و بشکل مسلکی بیایند از انتخابات تا وقتی‎که به تاخیر می‎افتد را اعلام کنند، این‎ها که به حرف خود وفادار نیستند، نمی‎شود هیچ نوع اعتمادی بالایشان کرد، با این ظرفیت رفتن به سوی انتخابات ناممکن است."

ایوب زاده تاکید می‎ورزد که موضعگیری‎های تازه کمیسیون گویای عدم بی طرفی و استقلالیت و نبود ظرفیت در این کمیسیون است.

وی می‎گوید با همه ناکارایی‎ها و عدم اراده برای برگزاری انتخابات نباید انتظار اشتراک باشنده‎گان را در انتخابات پیشرو داشت زیرا به گفته او مردم دیگر به این روند بی باور شده‎اند.

گفتنیست که در کنار دیگر مشکلات، افزایش نا امنی یکی دیگر از چالش‎های است که سبب تاخیر برگزاری انتخابات شده‎است.

اما نهادهای امنیتی افغانستان اطمینان داده‎اند که آماده‎گی همه جانبه برای تامین امنیت این روند را دارند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG