لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

رئیس و دو معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برگزیده شدند


انتخابات هیئت اداری کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز چهارشنبه «۱۱ دلو ۱۳۹۶» صورت گرفت.

مسئولان این کمیسیون می‎گویند که با انتخاب هیئت اداری، کارهای که با تأخیر روبه‎رو شده بودند، تسریع خواهند یافت.

در این انتخابات گلاجان عبدالبدیع صیاد به‌حیث رئیس، وسیمه بادغیسی به‌حیث معاون عملیاتی و معاذالله دولتی به‌حیث معاون اداری و مالی کمیسیون انتخابات برگزیده شدند، اما انتخاب منشی برای روز پنج‌شنبه به تعویق افتاد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی از جمله مؤسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا از بی‌سرنوشتی حوزه‎های انتخاباتی و ریاست دارالانشای کمیسیون و ترتیب نشدن فهرست رأی دهنده‎گان نگران است.

محمد فرید افغان‌زی مشاور تخنیکی فیفا روز چهارشنبه در یک نشست خبری چنین گفت:

"ما از کمیسیون می‎خواهیم تا اولویت‎های کاری‌شان را واضح سازند و از بی‌برنامه‎گی خارج شوند و در سه بخش اصلاحات، اعتماد سازی و اتخاذ تدابیر برای انتخابات تلاش کنند."

آقای افغان‌زی با اشاره به تاریخ برگزاری انتخابات می‌گوید که با توجه به زمان باقی مانده، برگزاری انتخابات امکان‌پذیر نمی‌باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ را زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‎ها تعیین کرده‎است.

مطابق قانون این انتخابات باید در ماه سرطان سال ۱۳۹۴هـ ش برگزار می‌شد، اما به دلایل مختلف برگزاری انتخابات از زمان تعیین شده باز ماند.

فیفا از احزاب، جریان‌های سیاسی و نهادهای مدنی نیز می‌خواهد تا در زمینۀ نظارت از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات به‌گونه جدی فعالیت کنند.

در همین حال برخی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات بر حفظ استقلالیت، هماهنگی، مشوره، تطبیق اصلاحات، محو فساد، شفافیت و برگزاری انتخابات تأکید کردند.

برگزاری انتخابات از زمان تعیین شده باز ماند.
برگزاری انتخابات از زمان تعیین شده باز ماند.

ملیحه حسن یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"در اراده کمیسیون برای برگزاری انتخابات تغییر وجود ندارد، استقلالیت در کمیسیون یک اصل پذیرفته شده و آماده‎گی کافی برای تهیه فهرست رأی دهنده‎گان و گامی به‌طرف تطبیق پلان عملیاتی بر می‎داریم."

نهادهای ناظر انتخاباتی از جمله فیفا مداخله حکومت در کمیسیون، نبود بودجه کافی و امنیت را از چالش‎های بزرگ فرا راه برگزاری انتخابات پیشرو می‎خواند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG