لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

منیر فرهاد: عطا محمد نور ولسوال‎های دولت‌آباد و شولگره بلخ را تبدیل کرده‎است


عطا محمد نور که از سوی اداره مستقل ارگان‎های محلی والی مستعفی اعلان شده روز گذشته ولسوال‎های دولت‌آباد و شولگره بلخ را تبدیل کرده‎است.

منیر فرهاد سخنگوی ولایت بلخ این کار را از صلاحیت‎های یک والی خوانده می‎گوید، تبدیلی این ولسوال‎ها بدون مشوره با مقام‎های دولت در کابل صورت گرفته‎است.

فرهاد روز دوشنبه «۱۶ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، آقای نور چهره‎های جدید را در سمت این ولسوالی‎ها مقرر نکرده و تنها موقعیت مأموریت ولسوال‎ها را تغییر داده‎است.

فرهاد: در این باره با حکومت مرکزی مشوره صورت نگرفته‎است.
فرهاد: در این باره با حکومت مرکزی مشوره صورت نگرفته‎است.

او افزود:

"تغییر و تبدیل یک ولسوال به ولسوالی دیگر فکر کنم از صلاحیت‎های والی ولایت است و نیاز به مشوره مرکز نداشت. چوکی و سمت ولسوال‎ها همان و فقط موقعیت‎های کاری‌شان تغییر کرده‎است."

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور در این باره ابراز نظر نکرد.

اداره مستقل ارگان‎های محلی نیز در باره تغییر و تبدیل دو ولسوال در بلخ ابراز بی‌خبری کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اواخر ماه قوس اعلان کرد که عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ استعفا داده و این استعفا از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور منظور شده‎است.

رئیس جمهور انجنیر محمد داوود را به‌عنوان والی جدید بلخ تعیین کرده‎است.

حالا که نزدیک به دو ماه از تعیین والی جدید می‎گذرد تا هنوز انجنیر محمد داوود موفق نشده‎است که کارش را به‌عنوان والی جدید در این ولایت آغاز کند.

اما منیره یوسف‌زاده سخنگوی اداره مستقل ارگان‎های محلی پیش از این به رادیو آزادی گفته‎است، ادامه کار عطا محمد نور به‌عنوان والی بلخ غیر قانونی است و هیچ مکتوب رسمی به امضای او اعتبار قانونی ندارد.

هرچند پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت گفته که این استعفا با توافق او و رهبری جمعیت صورت گرفته، اما جمعیت اسلامی منظوری استعفای عطا محمد نور را یک‌جانبه و غیر قابل قبول خوانده‎است.

جمعیت اسلامی پیش از این گفته‎است که برای حل مشکلات به میان آمده مذاکراتی را با حکومت آغاز کرده‎است، اما به‌گفته برخی اعضای این حزب این مذاکرات از چند روز به این‌سو توقف یافته‎اند.

منیر فرهاد گفت، آنان امیدوار اند که این مذاکرات از سر گرفته شوند.

به‌گفته فرهاد در حال حاضر عطا محمد نور به‌گونۀ عادی روزمره به دفتر کارش می‎رود و در مکاتیب رسمی امضا می‎کند.

جمعیت اسلامی منظوری استعفای عطا محمد نور را یک جانبه و غیر قابل قبول خوانده‎است.
جمعیت اسلامی منظوری استعفای عطا محمد نور را یک جانبه و غیر قابل قبول خوانده‎است.

وی می‎افزاید، برخی مکاتیب رسمی به امضای آقای نور به برخی نهادهای دولتی به کابل نیز ارسال شده‎اند که به‌گفته وی این مکاتیب تا هنوز جواب رد دریافت نکرده‎اند.

در همین حال برخی حقوق‌دانان افغان می‎گویند، عطا محمد نور در صورتی که والی هم باشد بدون مشوره و اجازه ریاست جمهوری و یا اداره مستقل ارگان‎های محلی صلاحیت تغییر و تبدیلی مسئولان حکومتی به‌شمول ولسوال‎ها را ندارد.

سبحان مصباح معاون اتحادیۀ حقوق‌دانان افغانستان در این مورد گفت:

"هر نوع تصمیم‌اش که ولو به عزل و یا تبدیلی ولسوال باشد صبغه قانونی ندارد و در تضاد با قوانین نافذه افغانستان است."

هفته گذشته محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته‎است، همۀ اقدامات در خصوص موضوع ولایت بلخ در چهارچوب قانون اساسی انجام خواهند شد.

پیشتر از آن سفارت امریکا در کابل و معاون رئیس جمهور امریکا نیز گفته‎اند که رهبری ولایت بلخ باید به‌گونه مسالمت‌آمیز و بر وقت تغییر کند.

اما سخنگوی ولایت بلخ می‎گوید، تغییر در رهبری بلخ زمانی صورت خواهد گرفت که مذاکرات آنان با حکومت به نتیجه برسند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG