لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

عطا محمد نور: تصمیم شورای رهبری جمعیت تصمیم من است


عطا محمد نور والی پیشین بلخ
عطا محمد نور والی پیشین بلخ

عطا محمد نور والی پیشین بلخ در دیدار با اعضای شورای رهبری حزب جمعیت گفته‌است که تصمیم نهایی این شورا در مورد ابقا و یا هم کنار رفتن اش از مقام ولایت بلخ را خواهد پذیرفت.

بیش از ده تن اعضای شورای رهبری حزب جمعیت به ریاست صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان شب گذشته با عطا محمد نور والی پیشین بلخ در مزارشریف دیدار کردند.

داکتر افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ و از نزدیکان سیاسی عطا محمد نور در صحبت با رادیو آزادی گفت که محور بحث این دیدار تداوم مذاکرات جمعیت با ارگ ریاست جمهوری بود.

حدید با آن‌که از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد، اما گفت که آقای نور در این دیدار گفته‌است که تصمیم نهایی را شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی خواهد گرفت و وی با آن موافقت دارد.

داکتر افضل حدید می‌گوید، حزب جمعیت با ارگ ریاست جمهوری روی ۱۲ مورد از خواسته‎های عطا محمد نور مذاکرات را به پیش می‎برد که بالای اکثر موارد هر دو طرف موافقه کرده‎اند.

داکتر افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ
داکتر افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ

آقای حدید گفت:

" پیشنهادات ۱۲ ماده‎ای وجود دارند که روی یک تعداد موارد آن موافقت صورت گرفته و روی سایر موارد آن گفت‎وگو با ارگ جریان دارد، والی بلخ چیزی برای خود نخواسته و گفته‎است که تصمیم شورای رهبری جمعیت تصمیم من است."

داکتر ذبیح فطرت معاون سخنگوی جمعیت اسلامی سفر هیئت شورای رهبری این حزب به بلخ را تأیید نموده و گفت‌وگو های هر دو طرف را مختص به مسایل درون حزبی می‌داند.

با آن‌که حزب جمعیت اسلامی از ادامه مذاکرات اش با ارگ ریاست جمهوری خبر می‌دهد، اما ریاست جمهوری افغانستان مشکلِ به میان آمده سیاسی میان دولت مرکزی و عطا محمد نور را یک مسئله کوچک سیاسی می داند.

هارون چخانسوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور ارتباط عامه و استراتژیک
هارون چخانسوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور ارتباط عامه و استراتژیک

هارون چخانسوری معاون دفتر رئیس جمهور در امور ارتباط عامه و استراتژیک دیروز شنبه به رسانه‌ها گفت که مشکل ارگ با عطا محمد نور بزودی حل می‌شود.

عطا محمد نور والی پیشین بلخ با آن‌که استعفا اش از سوی رئیس جمهور غنی حدود یک و نیم ماه قبل منظور شده‌است، اما وی بر ابقا اش در این سمت تأکید می‌ورزد.

آقای نور بارها گفته‌است که در صورت استفاده قوه قهریه برای برکناری وی از این سمت، حکومت با عمل مشابه از سوی هواداران وی مواجه خواهد شد.

کارشناسان مسایل سیاسی عدم کنار رفتن عطا محمد نور از کرسی ولایت بلخ و هشدار به حکومت مرکزی را بغاوت در برابر حاکمیت نظام مشروع کشور می‌دانند.

ادیب غیاثی آگاه مسایل سیاسی در رابطه می‌گوید:

"عدم کنار رفتن عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ و تهدید حکومت مرکزی یک نوع بغاوت و سرکشی نظام مشروع کشور است و این حاکمیت دولت را زیر سؤال می‌برد."

اخیراً عطا محمد نور در دیدار با هوادارانش استعفا اش را مشروط به استعفای رئیس جمهور و رئیس اجرائیه کشور دانسته‌است.

مجیب الرحمن حبیب زی

مرتبط

XS
SM
MD
LG