لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

سپیدار: حمایت کشورهای خارجی از گروه‎های تروریستی مانع بزرگ صلح است


پس از حمله‎های اخیر خونین در کابل خواست‎ها این است که در برابر مخالفان مسلح دولت باید اقدامات جدی صورت گیرد، اما ریاست اجرائیه می‎گوید، حمایت‎های خارجی از گروه‎های مسلح مخالف دولت آنان را نگران کرده‎است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‎گوید، روابط کشورها با گروه‎های تروریستی مردود بوده و این کار به تأمین صلح کمک کرده نمی‎تواند.

معاون سخنگوی این ریاست روز دو شنبه «۱۶ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، حمایت پاکستان و برخی کشورهای خارجی از گروه‎های مسلح مخالف دولت مانع بزرگی برای شکست این گروه‎ها است.

جاوید فیصل معاون
جاوید فیصل معاون

او افزود:

"همکاری برخی کشورهای دیگر از تروریست‎ها قابل نگرانی است و این برای تأمین صلح در افغانستان و شکست دادن این گروه‎ها مانع اساسی است. ما پیش از این از تمام کشورها خواسته‎ایم که رابطه‌شان باید با دولت افغانستان باشد."

این در حالیست که معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان روز گذشته در مصاحبه با بی بی سی گفته‎است، روسیه و ایران با طالبان همکاری می‎کنند.

به‌گفته آقای ستانکزی روسیه و ایران به‌خاطر این کار را می‎کنند که طالبان با داعش می‎جنگند.

هرچند پیش از این از رابطه ایران و روسیه با طالبان مسئولان محلی اظهار نظر کرده‎اند، اما این اولین باریست که یک مقام بلند پایه امنیتی در این باره ابراز نظر می‎کند.

با وجود که پیش از این ایران و روسیه گزارش‎ها در باره روابط و یا همکاری با طالبان را رد کرده‎اند، اما مسئولان محلی ولایت فراه در غرب افغانستان گفته‎اند، از نزد طالبان دوربین‎های شب‌بین به دست آمده‎اند که مارک روسیه دارند.

وزارت دفاع افغانستان اطمینان داده‎است که این ادعاها بررسی خواهند شد.

اما برخی کارشناسان سیاسی ابراز نگرانی می‎کنند که دخیل بودن برخی کشورها در جنگ افغانستان، این جنگ را پیچیده و طولانی کرده‎است.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

مشتاق رحیم یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"بدون شک دخیل بودن برخی کشورهای منطقه در جنگ افغانستان باعث این می‎شود که بحران افغانستان بیشتر و یا هم جنگ جاری پیچیده و طولانی شود."

به‌گفته آقای رحیم هرچند حکومت افغانستان بارها اطمینان داده که خاک این کشور بر ضد دیگران استفاده نمی‎شود، اما با توجه به وضعیت اخیر معلوم می‎شود که افغانستان به‌سوی یک جنگ نیابتی در حال نزدیک شدن است.

وی تأکید می‎کند که روابط خارجی‎ها بدون از دولت با افراد و گروه‎ها به نفع آنان و دولت افغانستان نیست.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG