لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

مجلس سنای امریکا روی استراتژی ترمپ برای افغانستان بحث کرد


در مجلس سنای امریکا دیروز در مورد استراتژی رئیس جمهور دونالد ترمپ برای افغانستان بحث شد.

برخی از سناتوران امریکایی نسبت به کامیابی این استراتژی ابراز شک و تردید کردند.

  • اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس سنای امریکا به روز سه شنبه این سؤال را مطرح کردند که آیا استراتژی ترمپ در افغانستان می‎تواند به طولانی‌ترین جنگ امریکا در افغانستان پایان بدهد یا خیر؟

مقام‎های امریکایی تخمین می‎کنند که این جنگ امسال بیش از ۴۵ میلیارد دالر هزینه خواهد برداشت.

ترمپ در ماه آگست پارسال استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان و جنوب آسیا را بعد از مشوره‎های زیاد اعلان کرد.

پاکستان پیوسته اتهام‎ها در خصوص حمایت این کشور از طالبان را رد کرده‎است.
پاکستان پیوسته اتهام‎ها در خصوص حمایت این کشور از طالبان را رد کرده‎است.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا در نخستین نشست استماعیه‌شان در رابطه به این استراتژی نگرانی خود را به مقامات وزارت‎های خارجه و دفاع امریکا ابراز کردند و گفتند که این پلان هدف‌اش در زمینه وادار ساختن طالبان به گفت‎گوهای صلح را به دست نخواهد آورد.

باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا این استراتژی را نسبت به استراتژی بارک اوباما بهتر دانست، زیرا به‌گفته وی این استراتژی محدود به جدول زمانی نیست و بر اساس آن بر پاکستان فشار وارد می‎شود تا از حمایت طالبان دست بکشد و همکاری منطقه‎ای را افزایش می‎دهد.

اما آقای کورکر افزود، اعضای کانگرس می‎خواهند بدانند که افغانستان چه زمانی به این مرحله خواهد رسید که بدون حمایت کشورهای غربی و دیگر کشورها به پای خود ایستاد شود.

سناتور دموکرات کریس کونز گفت، فکر می‎کند که یک راه روشن خروج از افغانستان مد نظر گرفته نشده‎است و تشویش دارد که طالبان به ساده‎گی انتظار می‎کشند که چه زمانی ما افغانستان را ترک می‎کنیم، بدون در نظرداشت این‎که چه مدتی در آن‎جا باقی می‎مانیم.

رند پاول سناتور جمهوری‌خواه گفت، تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان بر اساس پلان دونالد ترمپ به ۱۵ هزار تن خواهد رسید، در حالی‎که به‌گفته وی حکومت بارک اوباما با ۱۰۰ هزار سرباز نتوانست طالبان را به گفت‎وگوهای صلح حاضر سازد.

نیروهای امریکایی در بگرام
نیروهای امریکایی در بگرام

جان سالیوان معاون وزارت خارجه امریکا و ریندر شریوَر معاون وزارت دفاع ایالات متحده در امور امنیت آسیا و پاسیفیک ازین استراتژی دفاع کردند و گفتند که این استراتژی مانند استراتژی اوباما بر جدول زمانی نه، بلکه بر پیشرفت عملی متمرکز است.

سالیوان افزود، خروج نظامیان امریکایی از افغانستان به پیروزی طالبان تمام خواهد شد و این گروه ممکن به القاعده پناه بدهد تا مانند ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر امریکا حمله کند.

نه سالیوان و نه هم شریور می‎توانند، تخمین کنند که چه تعداد از شورشیان با نیروهای افغان می‎جنگند و چه تعداد از شورشیان به آغاز گفت‎وگوهای صلح با حکومت افغانستان تمایل دارند.

سالیوان گفت، پاکستان با وجود تعلیق حدود دو میلیارد دالر کمک امنیتی واشنگتن به اسلام‌آباد و تهدید اقدامات بیشتر، به تقاضای ترمپ مبنی بر نابودی پناهگاه‎های طالبان و دیگر تندروان مسلح در قلمرواش توجه نمی‎کند.

وی می‎گوید، ما زمانی روی رفع این تعلیق غور خواهیم کرد که در ارتباط به نگرانی‎های ما شاهد اقدامات قاطع و پایدار باشیم.

پاکستان پیوسته اتهام‎ها در خصوص حمایت این کشور از طالبان را رد کرده‎است.

XS
SM
MD
LG