لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

امریکا از سوریه خواسته تا به بمباردمان و حملات کیمیاوی علیه مخالفانش پایان دهند


وزارت خارجه امریکا، از نیروهای حکومت سوریه و متحد آن روسیه خواسته که به حملات سلاح کیمیاوی و بمباردمان مناطق تحت کنترول شورشیان مخالف حکومت، پایان دهند.

این وزارت امریکا می‎گوید، ایالات متحده به خاطر گسترش خشونت‎ها در ادلیب، شهرک غوطه در نزدیکی دمشق و برخی مناطق دیگر در شرق این کشور، سخت نگران است.

این وزارت دیروز بر ضرورت آتش بس در مناطق تحت تسلط مخالفین حکومت سوریه به شمول منطقه غوطه برای رساندن کمک‎های بشری دوستانه به مردمان ملکی، نیز تاکید کرده‎است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه این مناطق به تهدید حملاتی نیروهای هوایی حکومت سوریه و روسیه روبه‎رو اند.

وضعیت یک شفاخانه در سوریه
وضعیت یک شفاخانه در سوریه

هیدر ناویرت دیروز در یک اعلامیه گفت، امریکا به خاطر استفاده سلاح کمیاوی از سوی رژیم سوریه و نسبت به حملات هوایی در دو روز گذشته که در نتیجه آن ده‎ها ملکی کشته شده‎اند، نیز نگرانی دارد.

وزارت خارجه امریکا در این اعلامیه، حملاتی بر شفاخانه‎ها و تاسیسات عام المنفعه در مناطق مسکونی را محکوم کرده و می‎گوید، که این حملات باید پایان یابند.

اما دمشق استفاده از سلاح کیمیایی را در این حمله‎ها رد کرده‎است.

امریکا، رژیم اسد را متهم می‎کند که در حمله بر شهر ادلیب که در تسلط شورشیان ضد حکومت قرار دارد، از سلاح کیمیایی استفاده کرده‎است.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هفته گذشته در یک نشست خبری از جامعه بین المللی خواست تا این حمله را تقبیح کند.

ناویرت همچنان گفت، امریکا در این ارتباط بی تفاوت باقی نمی‎ماند:

"ما ادعای استفاده از سلاح کیمیایی را جدی می‎گیریم و با متحدین خود در منطقه کار مشترک می‎کنیم که این گزارش‎ها را بررسی کنند. در صورت تائید، استفاده از سلاح کیمیایی از سوی هر جانب که باشد، ما به تلاش‎های خود از همه راه و میکانیزم‎های دیپلوماتیک به شمول شورای امنیت سازمان ملل متحد و اداره منع گسترش سلاح کیمیایی، ادامه می‎دهیم."

سوریه
سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این اعلامیه همچنان گفت، ایالات متحده که از تقاضای سازمان ملل متحد برای برقراری آتش بس یک ماهه برای رساندن کمک‎های بشری و تسهیلات صحی حمایت می‎کند.

ضمناً، خبرگزاری فرانس پرس از قول واسیلی نیبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل متحد می‎نویسد، که او این تقاضای امریکا را غیر واقعی می‎داند.

روسیه در جنگ سوریه متحد مهم رژیم اسد به شمار می‎رود.

در جنگ سوریه که از ماه مارچ سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو، ادامه دارد، هزاران نفر کشته شده‎اند.

XS
SM
MD
LG