لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

روسیه تقاضای انفاذ آتش بس یک ماهه در سوریه را رد کرد


شورای امنیت ملل متحد دیروز در خواست موسسات خیریه این سازمان را در مورد انفاذ یک آتش بس یک ماهه در سوریه رد کرد.

روسیه با این تقاضا که به خاطر رسانیدن کمک‎های بشری به نیازمندان در سوریه صورت گرفت، ابراز مخالفت کرده‎است.

روسیه این تقاضای موسسات خیریه ملل متحد در مورد انفاذ آتش بس در سوریه را غیر واقعبینانه خواند.

درخواست آتش بس یک ماهه توسط کشورهای کویت و سویدن به شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر رسانیدن کمک‎های بشری به نیازمندان در سوریه ارائه شد و ایالات متحده امریکا و فرانسه از آن حمایت کرده‎اند.

سوریه
سوریه

در جریان جنگ داخلی هفت ساله در سوریه، روسیه و ایران حمایت نظامی و دیپلوماتیک را برای رژیم بشارالاسد فراهم کرده، با هر نوع تحرکاتی که موقف رژیم سوریه را تضعیف کند، ابراز مخالفت می‎کنند.

امریکا و ترکیه از گروه‎های در سوریه حمایت می‎کنند که با حکومت بشارالاسد می‎جنگند، گروه‎های حکومت سوریه اکثراً آن‎ها را در کنار گروه داعش تروریست می‎نامد.

در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد که در عقب درهای بسته صورت گرفت، مارک لوکاک (Mark Lowcock) معاون امور مساعدت‎های بشری این سازمان، درخواست آتش بس را برای رسانیدن کمک‎های بشری برای افراد ملکی در سوریه ارائه کرد.

اما دیپلوماتان می‎گویند این درخواست رد شد.

برای تصویب تصامیم شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای اکثریت پانزده عضو این شورا و عدم ویتوی پنج عضو دایمی آن یعنی ایالات متحده امریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین نیاز است.

قبل از این اجلاس شورای امنیت، فرانسوا دیله تیر (Francois Delattre) سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد خواستار آتش بس فوری در سوریه شده بود.

ایالات متحده امریکا بطور جداگانه خواسته‎است تا نیروهای حکومت سوریه و روسیه حملات هوایی را پایان بخشند.

سوریه
سوریه

ایالات متحده ادعا کرده‎است که بر مناطقی تحت کنترول شورشیانی که امریکا از آن‎ها حمایت می‎کند، توسط رژیم سوریه حملات کیمیاوی صورت گرفته‎اند.

حکومت سوریه به تکرار این ادعا را رد کرده‎است.

در این منازعه که در ۲۰۱۱ میلادی با سرکوب تظاهر کننده‎گان توسط رژیم سوریه، آغاز شد، بر اساس تخمین سازمان ملل متحد حدود ۱۳،۱ میلیون به شمول ۶،۱میلیون باشنده سوریه که در نتیجه جنگ‎ها در داخل این کشور بی‎جا شده‎اند، به مساعدت‎های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG