لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

صدها تن در بلخ از احتجاج پشتون‌ها علیه حکومت پاکستان حمایت کردند


صدها تن در بلخ از احتجاج پشتون‌ها در اسلام آباد حمایت کردند.

صدها تن از باشندگان مزارشریف و اعضای تحریک ادبی بلخ به حمایت از احتجاج پشتون‌ها در اسلام آباد در مزارشریف دست به راهپیمایی زدند.

هزاران تن از پشتون‌ها در پاکستان از ۹ روز به این‌سو به دلیل افزایش خشونت‌های قبیله‌ای حکومت اسلام آباد در برابر پشتون‌ها در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند

هزاران تن از پشتون‌ها در پاکستان از ۹ روز به این‌سو به دلیل افزایش خشونت‌های قبیله‌ای حکومت اسلام آباد در برابر پشتون‌ها در شهرهای مختلف دست به تظاهرات زدند.

پشتون‌ها در جریان تظاهرات چندین روزه خود در پاکستان حکومت آن کشور را به حمایت از تروریزم در منطقه، تصفیه قومی پشتون‌ها، افزایش دهشت افگنی در ساحات قبایلی و کشتن سیاسون پشتون متهم کرده‌اند.

​در بلخ به دلیل حمایت از احتجاجات علیه حکومت پاکستان در اسلام آباد و راول پندی، صدها تن از ساکنان مزارشریف در مقابل به شورای ولایت بلخ گرده هم آمده و از داد خواهی‌های پشتون‌های آنسوی سرحد ابراز حمایت کردند.

مظاهره چیان در بلخ پاکستان را به انجام فعالیت‌های تروریستی متهم کردند.

ذبیح الله احساس یکی از راه اندازی کننده این تظاهرات می‌گوید:

"پنجاب دشمن آشکارای افغان‌ها است، و ما از هر نوع فعالیت که علیه دهشت افگنی و افراطیت باشد اعلام حمایت می‌کنیم، ما فراتر از یک قوم به یک ملت می اندیشیم و افغان‌ها باید در برابر ظلم و ستم جاری پاکستان خاموش نباشند."

تظاهر کننده‌گان در بلخ حکومت پاکستان به خصوص شبکه استخباراتی آن کشور را مسئول انجام فعالیت‌های تروریستی و انجام حملات انتحاری و انفجاری می‌دانند.

مظاهره کننده‌گان در بلخ ضمن اعلام حمایت از احتجاجات اخیر پشتون‌ها در برابر پاکستان در اسلام آباد، افغان‌ها را نیز به اتحاد و همبستگی فراخواندند.

آنان گفتند افغان‌ها اکنون دشمن دیرینه خود را شناخته اند و در برابر فعالیت‌های ضد بشری شبکه استخباراتی پاکستان در خاک افغانستان خاموشی اختیار نکنند.

دو تن از مظاهره کننده‌گان در بلخ می‌گویند:

"جاوید هستم، افغان‌ها حالا که دشمن خود را شناخته اند بدون در نظرداشت قومیت باید یک ملت شوند و در برابر هر نوع فعالیت ضد بشری خود در کشور شان ایستاده‌گی کنند. ما از تظاهرات ضد افراطیت در پاکستان پشتبانی می‌کنیم."

"نام من بختیار است، تظاهرات پاکستان با ما می‌آموزاند که ما هم در برابر تروریزم و دهشت افگنی ایستاده‌گی کنیم و دست به دست هم داده وطن خود را به سعادت و خوشبختی سوق بدهیم."

قابل یاد آوری است که پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور از جامعه جهانی و نهادهای مدنی در پاکستان نیز خواسته است که از حرکت‌های گسترده مدنی پشتون‌ها در برابر ترریزم و افراطیت حمایت کنند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG