لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

وزارت خارجه: مقامات افغان و پاکستانی روی مسایلی مهم به توافق نرسیده‌اند


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که مقامات افغان و پاکستانی روی مسایلی که برای کابل اولویت دارد به توافق نرسیده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان تائید می‌کند که هیئت‌های افغانستان و پاکستان در گفت‌وگوهای اخیر در اسلام آباد به نتیجه مطلوب و مورد نظر برای کابل به توافق دست نیافته‌اند.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت عصر روز یکشنبه «۲۲ دلو ۱۳۹۶» در یک نشست خبری گفت که پاکستان به خواست‌های افغانستان پاسخ مثبت و روشن نداده و در مواردی که اولویت‌های کابل خوانده می‌شود پیشرفت صورت نگرفته‌است.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

او افزود:

"ما شاهد هیچ پیشرفتی در بخش اقدامات نتیجه محور، مشخص و زمان بندی شده به‌خصوص در زمینه مبارزه با تروریزم، کاهش خشونت‌ها وصلح و آشتی که اولویت‌های افغانستان را بر آورده بسازد نبودیم. از همین رو هیچ تصمیمی برای ادامه کار این پلان عمل مشترک صورت نگرفت."

در دو هفته گذشته میان کابل و اسلام آباد در چوکات پلان عمل مشترک صلح و همبستگی سه نشست برگزار شده است، نشست اخیر آن به رهبری معینان وزارت خارجه دو کشور روز شنبه در اسلام آباد برگزار شد.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز در این مورد در صفحه تیوترش نوشته‌ که روی مواردی موافقه شده‌ اما در برخی مسایل هنوزهم به کار بیشتر نیاز است.

در این حال محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، اسلام آباد در بسیاری از نابسامانی‌های افغانستان دست دارد و با اشاره به این موضوع به گفته وی شاید این گفت‌وگوها به‌زودی نتیجه ندهد.

  • اما چرا این رفت و آمدها میان مقامات دو کشور بی‌نتیجه پایان یافت، آیا بجز از سیاست‌های دوگانه پاکستان مسایل دیگر نیز در این بخش نقش دارد؟

احمد سعیدی دیپلومات سابق افغان در پاکستان به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد.

احمد سعیدی
احمد سعیدی

او افزود:

"معضله افغانستان معضله بزرگ است، این یک موضوع افغانی، منطقوی و جهانی می‌باشد دراین موضوع روسیه، چین، ایران، امریکا، عربستان سعودی و دیگر کشورها دخیل است، تا زمانی‌که به سطح بالا در این خصوص گفت‌وگو نشود این موضوع این گونه حل نمی‌شود."

پاکستان همواره از سوی افغانستان به حمایت از تروریزم و داشتن سیاست دوگانه در برابر این کشور متهم شده‌است، حالا فشارهای روز افزون جهان برپاکستان روابط میان دو کشور را بیشتر تیره و حساس ساخته‌است.

آقای سعیدی نیز با اشاره به این موضوع می‌گوید که افزایش فشارهای جهانی و مجبور ساختن پاکستان به همکاری در امر مبارزه با تروریزم و پروسه صلح افغانستان بهترین گزینه است که باید افغانستان آن را در پیش گیرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG