لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

ولسی جرگه: افغانستان دست بالا دارد و پاکستان باید از سیاست دوگانه‌اش دست بردارد


هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که افغانستان در گفت‌وگوها بر پاکستان دست بالا داشته و برای پاکستان لازم است تا از سیاست دوگانه‌اش دست بردار شود.

پس از آن که از عدم پیشرفت در گفت‌وگوهای انجام شده در چوکات "پلان عمل مشترک صلح و همبستگی" میان کابل و اسلام آباد خبر داده شد حالا هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که افغانستان درین گفت‌وگوها دست بالا داشته و از حمایت خوبی برخوردار است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز یکشنبه «۲۲ دلو ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت از اینکه اسلام آباد در بسیاری از نابسامانی‌های افغانستان دست دارد شاید این گفت‌وگوها به‌زودی نتیجه ندهد، اما به گفته وی افغانستان فعلاً تنها نیست.

نذیر احمدزی
نذیر احمدزی

او افزود:

"پاکستان حالا باید سیاست یک طرفه را انجام دهد نه سیاست دوگانه، به‌خاطریکه مردم افغانستان صدای شان‌را به تمام جهانیان رسانیدن و جامعه بین المللی به این خوب آگاه شده‌اند که حکومت افغانستان در این گفت‌وگوها دست بالا دارد، به‌خاطریکه آن‌ها توانستند واقعیت‌ها را به جهانیان نشان دهند و آنان را رفیق و همراه شان سازند."

این در حالیست که تا حال میان کابل و اسلام آباد در چوکات "پلان عمل مشترک صلح و همبستگی" در دو هفته گذشته سه نشست برگزار شده‌است.

نشست اخیر که در اسلام آباد برگزار شد دیروز شنبه به پایان رسید.

وزارت خارجه افغانستان پس از پایان یافتن این نشست در اعلامیه گفت که هیئت‌های بلند پایه افغانستان و پاکستان به مسایل که برای افغانستان اولویت دارد به نتیجه نرسیدند.

هیئت‌های بلند پایه افغانستان و پاکستان به مسایل که برای افغانستان اولویت دارد به نتیجه نرسیدند.

در اعلامیه گفته شده‌است که هر دو طرف در بخش ساختن میکانیزم انکشاف همکاری‌ها پیشرفت داشته‌اند، اما در بخش مبارزه با تروریزم، کاهش خشونت، و همسوی در بخش صلح به موافقه نرسیدن.

محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز در مورد گفت‌وگوهای دو رروزه اسلام آباد در تیوترش نوشته‌است که روی برخی موارد موافقه شده‌است اما در برخی مسایل هنوزهم به کار بیشتر نیاز است.

رهبری این نشست را حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه از جانب افغانستان و تهمینه جنجوعه معین وزارت خارجه پاکستان بر عهده داشتند.

اما پرسش این است که با وجود علاقه‌مندی و رفت و آمد هیئت‌های دو طرف چرا روی موضوعات مهم تفاهم صورت نگرفت.

احمد سعیدی محقق در بخش روابط بین الملل و دیپلومات سابق افغان در پاکستان می‌گوید که مشکلات میان افغانستان و پاکستان بسیار عمیق است و در این صورت به گفت‌وگوها به سطح بالاتر نیاز است.

حمد سعیدی
حمد سعیدی

او افزود:

"مشکلات افغانستان یک مشکل بسیار بزرگ است، این یک موضوع افغانی، منطقوی و جهانی می‌باشد دراین موضوع روسیه، چین، ایران، امریکا، عربستان سعودی، و دیگر کشورها دخیل اند، تا زمانی‌که به سطح بالا در این خصوص گفت‌وگو نشود این موضوع این گونه حل نمی‌شود."

شارهای جامعه بین المللی به‌خصوص امریکا بالای پاکستان سبب شده‌است تا آن کشور روی بازسازی روابط تیره‌اش با افغانستان تلاش کند.

به گفته آقای سعیدی فشارهای جامعه بین المللی به‌خصوص امریکا بالای پاکستان سبب شده‌است تا آن کشور روی بازسازی روابط تیره‌اش با افغانستان تلاش کند.

وی می‌گوید که با توجه به تجارب گذشته، باور کردن به پاکستان به جز از جان گذشتن چیزی دیگری نیست به همین خاطر باید در این گفت‌وگوها قدرت‌های منطقوی و بین المللی شامل باشند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG