لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

دومین نشست کمیسیون امنیتی مشترک میان افغانستان و ازبکستان برگزار می‌شود


قرار است در ادامۀ نشست‌های مشترک کمیسیون امنیتی دو جانبه میان افغانستان و ازبکستان، دومین نشست این کمیسیون به‌زودی در کابل برگزار شود.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی در صحبت با رادیو آزادی تاریخ دقیق برگزاری این نشست را نگفت، اما اضافه کرد که در نشست کابل، روی تطبیق برنامه‌ها و میکانیزم‌های بحث خواهد شد که در نشست اول در تاشکند روی آن توافق صورت گرفت.

به‌گفته آقای قادر شاه، هدف از ایجاد کمیسیون امنیتی مشترک میان افغانستان و ازبکستان که پروتوکول آن در جریان سفر قبلی رئیس جمهور افغانستان به آن کشور امضا شد، مبارزه با تروریزم، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و انسان و هم‌چنان ایجاد هماهنگی بود.

قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

" نشست نخست در ازبکستان برگزار شد. قرار است نشست دوم در آینده در افغانستان برگزار شود. برای این‌که فعالیت‌ها چگونه پیش برود و این فعالیت‌ها در آینده چگونه باشد. توافق میان دو جانب صورت گرفته که پلان چگونه تطبیق شود و میکانیزمی به وجود آید و هم موافقت شده که برای تطبیق این پلان، برنامه‌های آینده مشخص شوند."

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان که روز جمعه سفرش را به آسیای میانه آغاز کرد، در تاشکند با معاون اول صدراعظم، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ازبکستان دیدارهای جداگانه داشت.

این گفت‌وگوها بیشتر به مبارزۀ مشترک با تروریزم و امنیت افغانستان متمرکز بود.

دفتر آقای اتمر می‌گوید، قرار است مشاور امنیت ملی افغانستان به شماری از کشورهای اسلامی و برخی از متحدین استراتژیک افغانستان سفر کند.

اما قادر شاه سخنگوی شورای امنیت ملی از این‌کشورها نام نگرفت.

وی علاوه بر امنیت، نقش کشورهای آسیای میانه را در توسعه تجارت و اقتصاد افغانستان خیلی‌ها مهم دانست، افزود:

" کشور های آسیای میانه برای افغانستان اهمیت قابل توجه دارند. به خصوص ازبکستان. در حال رسیدن به یک اجماع منطقه‌یی با آسیای میانه در مبارزه با تروریزم، توسعه تجارت و اقتصاد و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر قرار داریم که پیشرفت‌های زیادی هم شده‌است."

این اظهارات از جانب دفتر شورای امنیت ملی افغانستان همزمان با دیدار لوی درستیزهای ازبکستان و قزاقستان با رئیس جمهور اشرف غنی در کابل شده است.

بر اساس اعلامیه ارگ، آقای غنی در این نشست گفته که سفر این دو مقام آسیای میانه به افغانستان، به‌خصوص در بخش امنیتی، یک فصل تازه همکاری‌های نظامی میان سه کشور را می‌گشاید.

انتظار می‌رود لوی درستیزهای ازبکستان و قزاقستان امروز سه‌شنبه در کابل با مقام‌های ارشد وزارت دفاع افغانستان و ناتو بیبینند.

قرار است آن‌ها در مورد چگونگی همکاری کشورهای منطقه گفت‌و‌گو کنند و پیشرفت‌ها و دستآوردهای اردوی ملی افغانستان را از نزدیک بیبینند.

شماری از کشورهای آسیای میانه به‌شمول ازبکستان که مرز مشترک با افغانستان دارد، از خرابی امنیت این‌کشور نگرانی دارند.

برای ادامه تلاش‌های صلح افغانستان، ازبکستان گفته که برای برگزاری یک نشست منطقه‌یی آماده‌گی گرفته‌است.

رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته گفت که قرار است نشست پروسه کابل با شرکت شماری از رهبران و نماینده‌های ارشد کشورهای منطقه و جهان در جریان ماه آینده برگزار شود.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG